حسابدار

این وبلاگ اولین وبلاگ فارسی زبان با موضوعیت حسابداری می باشد که از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است .

حسابدار

این وبلاگ اولین وبلاگ فارسی زبان با موضوعیت حسابداری می باشد که از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است .

...

متاسفانه به علت شروع امتحانات نمی تونم تا۲۰ تیر مطلب جدید بنویسم . اما امیدوارم که بعد از امتحانات با مطالب خوب و جدید باز هم در خدمت تون باشم .
پس به امید دیدار ...

تحصیلات در رشته حسابداری

امروز می خواهیم درباره تحصیلات در زمینه حسابداری صحبت کنیم .
حسابداری از هنرستان آغاز می شود . یعنی افرادی که علاقه ای به تحصیل در دبیرستان ندارند به هنرستان رفته سپس بعد از گذراندن 96 واحد درس اجباری می توانند بوسیله کنکور کاردانی پیوسته وارد دانشگاه شوند . البته حدودا یک ماه پیش سازمان سنجش اعلام کرد که هنرجویان می توانند در آزمون کاردانی ناپیوسته نیز شرکت نمایند . پس از اینکه شخص در این مقطع قبول شد می تواند بعد از گذراندن 75 واحد درس عمومی ، تخصصی ، اصلی و پایه ، در کنکور کارشناسی ناپیوسته شرکت نماید که سعی می کنیم در مطالب بعدی بیشتر درباره این کنکور صحبت کنیم . متأسفانه تست های این کنکور بر اساس چارت درسهای کاردانی ناپیوسته تنظیم شده است .
همچنین دانشجویان مقطع کاردانی پیوسته مجبور به گذراندن 19 واحد درس پیش نیاز هستند و در کل 27 واحد از واحد هایی که قبلا در مقطع کاردانی گذرانده بودند را مجددا می گذرانند .
این دانشجویان باید 91 واحد درسی را پشت سر بگذارند . سپس می توانند در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا شرکت نمایند .
افرادی که از دبیرستان و بوسیله کنکور سراسری به این رشته وارد می شوند یا یکسره در مقطع کارشناسی پیوسته قبول می شوند که در این صورت باید حدودا 140 واحد درسی را پاس نمایند و بعد از آن به مقاطع بالاتر بروند و یا اینکه ابتدا در مقطع کاردانی ناپیوسته قبول می شوند و سپس به مقطع کارشناسی ناپیوسته می روند . البته یک گرایش کوچک که می توان گفت تنها گرایش رسمی در رشته حسابداری است گرایش حسابداری دولتی می باشد که مربوط به مقطع کاردانی ناپیوسته می باشد .
ممکن است سوالی پیش آید که منظور از کاردانی پیوسته و ناپیوسته در چیست ؟ جواب این است که چون هنرجویان در هنرستان حسابداری را آغاز می کنند ، پس مقطع کاردانی ، پیوسته به درسهای هنرستان شان می باشد . البته با در نظر گرفتن این نکته که دانشجویان مقطع کاردانی پیوسته باید حتما رشته ای را انتخاب کند که در هنرستان به آن مشغول بوده است .
همانطور که می دانید حسابداری مبحث بزرگ و گسترده ای است که تنها در ثبتهای دو طرفه خلاصه نمی شود . خواندن و گذراندن واحد هایی از قبیل پژوهش عملیاتی ، مدیریت تولید ، توسعه اقتصادی ،‌پول و ارز و بانکداری ، اقتصاد خرد و کلان ، اصول سرپرستی ، سازمان و مدیریت و از این قبیل درسها ، خود گویای این مطلب است که حسابداری را نمی توان در یک رشته خلاصه کرد . زیرا درسهایی که در بالا نام بردیم هر کدام در رشته های دیگر تدریس می شوند . مثلا درس مدیریت تولید با نام ساخت و تولید در رشته صنایع تدریس می شود و یا درس سازمان و مدیریت در رشته مدیریت تدریس می شود .
همچنین ادامه تحصیل در رشته حسابداری دارای مزایای زیادی است . اگر شما واقعا به این رشته علاقه دارید در مقاطع ارشد و دکترا چیزهای بیشتری از این رشته فرا میگیرید . ضمنا در بازار کار جایگاه بهتری خواهید یافت . همینطور اگر بخواهید به عنوان حسابرس فعالیت کنید و حق امضاء داشته باشید به سابقه کاری کمتری احتیاج دارید . همچنین برای پذیرش گرفتن از دانشگاه های خارجی داشتن مدرک ارشد یک مزیت به حساب می آید . و این مطلب برای گرفتن مهاجرت نیز صادق است .
به هر حال چیزی که این روزها برای یک حسابدار الزامی است مطالعه و به روز بودن است .