حسابدار

این وبلاگ اولین وبلاگ فارسی زبان با موضوعیت حسابداری می باشد که از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است .

حسابدار

این وبلاگ اولین وبلاگ فارسی زبان با موضوعیت حسابداری می باشد که از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است .

یک مثال ...




درمطلب قبل درباره حسابداری غیر متعارف صحبت کردیم . در این مطلب هدف ما معرفی نوعی از این حسابداری است تا شما بیشتر با این شبه از حسابداری آشنا شوید .
مثال ما یک حسابداری صنعتی است که درباره مرغداری ها می باشد . البته ممکن است که درباره بعضی مسائل نیز بطور مختصر و سطحی صحبت کنیم که البته سعی می کنیم تا حد امکان از مطلب اصلی فاصله نگیریم !
جهت توضیح درباره حسابداری مرغداری ها در ایران ابتدا کمی درباره سیستم گردش فعالیتهای شرکتهای مرغداری توضیح می دهیم .
فعالیت شرکتهای مرغداری در ایران با توجه به اهداف و موضوع آنها به چهار مرحله طبقه بندی می شود :
مرحله اول - تولید دان
مرحله دوم - پرورش مرغ
مرحله سوم - تولید تخم مرغ
مرحله چهارم - تولید جوجه یک روزه
محصولات مرغداری ها به دو دسته تقسیم می شود :
الف - مرغداری های گوشتی ( که به تولید جوجه یک روزه و پرورش مرغ گوشتی جهت فروش گوشت آن اشتغال دارند . ) 
ب- مرغداری های تخمی ( که تنها به تولید تخم مرغ و فروش آن اشتغال دارند . )
جهت بررسی سیستم حسابداری یک مرغداری نیازی نیست که مرغداری های گوشتی را بررسی کنیم زیرا تمامی مراحل این مرغداری ها در مرغداری های تخمی موجود است .
لازم به ذکر است که تا سال ۱۳۷۰ قیمت تخم مرغ و لاشه مرغ دارای نرخ دولتی و ثابت بوده و با اعطای کمکهای مختلف این صنایع مورد حمایت قرار می گرفت . در واقع در این سالها قیمت تمام شده محصول نقشی در تعیین نرخ محصملات مرغداری ها نداشت .
 اما پس از سال ۱۳۷۰ نقش حسابداری صنعتی در مرغداری ها پر رنگ تر شد . پیرو چرخش سیاستهای اقتصادی به سمت خصوصی سازی و اتخاذ سیاست واگذاری بسیاری از امور به مردم از سوی دولت ، در نتیجه از این سال بتدریج نرخهای ثابت محصولات جای خود را به نرخهای واقعی و تابع عرضه و تقاضا داد . بنابراین استفاده از استاندارد های حسابداری ، کنترل هزینه ها و قیمت تمام شده جهت تعیین قیمت فروش محصولات و اطلاعات مدیریت قوت گرفت .
عواملی که قیمت تمام شده تخم مرغ را تشکیل می دهند عبارت است از :
۱ - دان مرغ                  ۲ - هزینه تلفات                  ۳ - هزینه دارو و مکملات
۴ - هزینه استهلاک مرغ های تخم کذار                   ۵ - هزینه حقوق و دستمزد
۶ - هزینه های عمومی و سربار تولید که شامل :
الف - هزینه تأسیسات              ب - هزینه مرغداری             ج - هزینه رستوران
د - هزینه تعمیرات ماشین آلات      و - هزینه استهلاک ماشین آلات ، ساختمان و قفسها
ی - هزینه های متفرقه
هزینه های فوق در سه شاخه مواد مستقیم ، دستمزد مستقیم و سربار ساخت تقسیم شده و بهای تمام شده یک واحد کالا را تشکیل می دهند . البته در بعضی از مرغداری ها ، هزینه استهلاک مرغهای تخمگذار را معمولا عامل تولید به صورت مستقل به حساب آورده و در قیمت تمام شده منظور می کنند .
در مرغداری ها جهت محاسبه بهای تمام شده از روش هزینه یابی سفارش کار استفاده می کنند . به این شکل که برای هر گله از مرغها یک کارت سفارش در نظر می گیرند . در پایان هر هفته یا ماه مبالغ هزینه مندرج در برگه های درخواست مواد ، کارتهای اوقات کار هر یک از سفارشات با یکدیگر جمع زده شده و به کارت هزینه سفارش گله منتقل می شود .
کارت هر گله در نهایت به خلاصه ای از هزینه های انجام شده منجمله هزینه سربار تولید تبدیل می گردد و بهای تمام شده و نهایتا سود و زیان حاصل از هر سفارش را می توان با استفاده از روش هزینه یابی سفارش کار مشخص کرد .
در پایان لازم می دانم که بگویم در صنعت مرغداری ایران به علت مقرون به صرفه بودن ، عدم پرسنل متخصص و ماهیت صنعت ، عمدتا از سیستم هزینه یابی واقعی استفاده می شود .
در مطالب بعدی سعی می کنیم که به بررسی اصول ، مفروضات و میثاقهای حسابداری پرداخته و اثر این مفاهیم را در صورتهای مالی مورد بحث قرار دهیم . پس تا بعد ... .

حسابداری متعارف و غیر متعارف




همان طور که می دانید حسابداری انواع مختلفی دارد . در این مطلب ما حسابداری را از جنبه دیگری بررسی می کنیم که شاید اکثریت شما با آن بر خورد نکرده باشید .
حسابداری را جدا از تقسیمات معمول که قبلا درباره آن صحبت کردیم می توان به دو دسته تقسیم نمود : 
1- حسابداری متعارف
2- حسابداری غیر متعارف

در این تعریف منظور اصلی نوع برخورد با یک رویداد مالی می باشد . حال این دو تقسیم بندی کلی را با هم بررسی می کنیم .
حسابداری متعارف
این نوع از حسابداری همان حسابداری می باشد که یک حسابدار بارها و بارها ممکن است با آن برخورد داشته باشد . منظور همان رویدادی است که شکل مشخص و عادی داشته و دارای پیچیدگی و شرایط خاصی نیست . بطور مثال یک حسابدار ممکن است در طول یک دوره مالی یک ساله بیشتر از شش بار هزینه آب و برق مصرفی را ثبت کند . البته منظور تعدد ثبت در طول یک دوره مالی نیست بلکه منظور از متعارف بودن همان سادگی ثبت می باشد . مثلا یک موسسه ممکن است که در طول دوره دوازده ساله فعالیت خود تنها سه یا چهار بار سرمایه خود را افزایش دهد ( منظور افزایش نقدی است ) .
 پس دیدید که تعدد در یک دوره مالی دلیل متعارف بودن یا نبودن یک رویداد نیست . همان طور که قبلا گفته شد این نفس یک رویداد است که آن را متعارف یا غیر متعارف می کند . منظور اصلی این است که در این نوع از حسابداری از روشهای معمول حسابداری رویدادهای مالی استفاده می شود .
حسابداری غیر متعارف
این شبه از حسابداری نوعی از حسابداری یا رویدادهای مالی است که یک حسابدار در طول دوره مالی یا در طول دوره فعالیت موسسه کمتر با آن برخورد دارد . البته همان طور که قبلا گفته شد تماس زیاد یا کم با یک رویداد دلیل متعارف یا غیر متعارف بودن یک رویداد نیست . زیرا در بعضی از موسسات اکثریت رویدادهای مالی غیر متعارف می باشد . آن چیزی که یک رویداد را غیر متعارف می کند نوع برخورد با رویدادمالی است .
فرض کنید یک موسسه کالایی را خریداری می کند . این کالا را به عنوان موجودی کالا در نظر می گیرد . پس این یک حالت کاملا عادی و طبیعی است .
حال موسسه ای را در نظر بگیرید که فعالیت آن در زمینه پرورش دام گوشتی است . در صورتی که این موسسه یک دام گوشتی را خریداری کند چگونه این رویداد را در حسابهای خود منعکس می کند ؟
حال اگر این موسسه یک دام ماده جهت تولید مثل خریداری کند این رویداد چه تأثیری بر حسابهای این موسسه خواهد داشت ؟  توجه کنید که این موسسه به تولید دام گوشتی اشتغال دارد نه تولید دام گوشتی و فروش گوشت . پس فروش این موسسه دام گوشتی است . پس چگونه یک دام ماده باید در حسابهای این موسسه نگهداری شود ؟
چیزی که پیچیدگی مسأله را بیشتر می کند استهلاک گرفتن از این نوع دارایی است . همان طور که می دانید ما روشهای مختلفی جهت استهلاک گیری از دارایی ها داریم . پس باید کدام آنها را انتخاب کنیم . حال شما را بیشتر گیج می کنیم . فکر می کنید که بهای تمام شده یک رأس دام در زمان فروش چه مبلغی است ؟
همانطور که مشاهده نمودید این رویدادها ، رویدادهای طبیعی در حسابداری بشمار نمیرود و گاهی نیاز به استفاده از روشهای مختلف و متنوعی  احساس می شود . حسابداری یک رشته گسترده است که با بهره گرفتن از فنون و علوم مختلف ، مشکلات را رفع و یا ناچیز می کند . یک حسابدار برای رفع مشکلات خود گاه راههای مختلفی پیش رو دارد که تنها کافیست دقت کند و آن راهها را جستجو نماید . نگاه دقیق و حسابدارانه اندیشیدن عامل اصلی موفقیت یک حسابدار است . پس :
دقیق نگاه کنید و حسابدارانه بیندیشید .
در مطلب بعد به تشریح یک نوع از حسابداری غیر متعارف خواهیم پرداخت . پس تا بعد ... .