حسابدار

این وبلاگ اولین وبلاگ فارسی زبان با موضوعیت حسابداری می باشد که از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است .

حسابدار

این وبلاگ اولین وبلاگ فارسی زبان با موضوعیت حسابداری می باشد که از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است .

حسابداران و نسبتهای مالی

تجزیه و تحلیل مالی فرایندی است که طی آن مشخصات و ویژگیهای بارز مالی و عملیاتی واحد اقتصادی با
استفاده از صورتهای مالی و سایر اطلاعات مالی مشخص می شود و در امر تصمیم گیری ، استفاده کنندگان از صورتهای مالی را یاری می کند .
یکی از روشهای متداول تجزیه و تحلیل صورتهای مالی ، تجزیه و تحلیل صورتهای مالی با استفاده از نسبتهای مالی می باشد . نسبتهای مالی در یک دسته بندی کلی به پنج دسته تقسیم می شوند :
۱- نسبتهای نقدینگی : نسبتهایی هستند که کفایت و قدرت نقدینگی موسسه را در قبال بازپرداخت بدهیهای کوتاه مدت مشخص می کند . این نسبت بیشتر مورد توجه بستانکاران کوتاه مدت موسسه و افرادی است که تصمیم دارند به موسسه وام بدهند .
۲- نسبتهای اهرمی : نسبتهایی هستندکه میزان تأمین مالی از منابع مالی خارجی را مشخص می کند . یعنی وجوهی که توسط صاحبان شرکت ( سهامداران ) تأمین شده با وجوهی که از طریق وام بدست آمده مقایسه می شود .
۳- نسبتهای فعالیت : نسبتهایی هستند که میزان کاربرد دارائیها را مشخص می کند و سطح فروش را با حسابهای مختلف دارایی مانند موجودی کالا ، حسابهای دریافتنی ، دارایی ثابت و غیره می سنجد .
۴- نسبتهای سودآوری : این نسبتها نتیجه کالایی فعالیت ها و توان بهره برداری شرکت را از طریق سود ارزیابی می کنند .
۵- نسبتهای مالکیت : این نسبتها بطور مستقیم و غیر مستقیم پیوند دهنده سود نقدینگی هستند و به سهامداران در ارزیابی نقدینگی ها و سیاستهایی که بر قیمت بازار سهام تأثیر می گذارند کمک می کند یعنی آنان می توانند با استفاده از این نسبتها وضعیت سرمایه گذاری خود را در شرکت در زمان حال و آینده بررسی کنند . همانطور که پیداست این نسبتها بیشتر از همه مربوط به صاحبان سهام است .
این روزها اگر کسی بخواهد در زمینه بورس و سهام فعالیت کند باید بتواند نسبتهای مالی یک موسسه را محاسبه کند . نسبتها مانند کلیدهایی هستند که در های بسته را باز می کنند . وقتی که شما یک صورت مالی را در اختیار دارید و می خواهید به موسسه صاحب آن صورت مالی وام بدهید ، بهترین کار محاسبه نسبتهای نقدینگی موسسه مذکور است .
نسبتهای اهرمی نیز کارایی بالایی دارند . از طریق این نسبتها می توان نسبت بدهی به دارایی و نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام را مشخص نمود . ضمناً میتوان میزان توانایی یک موسسه در پرداخت بهره را محاسبه نمود . نسبت دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد که درآمد شرکت تا چه اندازه برای پوشش هزینه های ثابت کافی است .
نسبتهای فعالیت که شامل : نسبت گردش موجودی کالا ، نسبت متوسط دوره وصول مطالبات ،نسبت گردش حسابهای دریافتنی ، نسبت گردش دارائیهای ثابت و نسبت گردش مجموع دارایی هاست ، خود جای صحبت بسیار دارد که در این مطلب نمی گنجد . البته هدف این است که شما آگاه شده و خود به دنبال اصل مطلب باشید . نه اینکه همه چیز برای شما یکجا آماده شود .
نسبتهای سودآوری و مالکیت هم که اهمیت خاصی برای مدیریت سهام دارد معمولاً کمتر مورد توجه سهامداران قرار می گیرد . معمولاً سهامداران تنها با توجه به سابقه یک موسسه ، اقدام به خرید سهام آن موسسه می نمایند . شاید دلیل اصلی این اقدام ، دانش ناکافی سهامداران در ایران است . معمولاً در ایران سرمایه و تجربه حرف اول را میزند و دانش جایگاه خواصی ندارد . توجه داشته باشید که اگر تجربه و دانش در هم آمیخته شود و سرمایه در کنار این ترکیب قرار گیرد در این صورت نه تنها نتیجه مطلوب تری حاصل می شود بلکه ریسک سرمایه گذاری نیز کاهش می یابد .
 در اینجا به تمامی سهامداران توصیه می کنم تا مطالعه ای هرچند اندک درباره نسبتهای مالی داشته باشند تا با چشمان باز به کارگزار خود دستور خرید بدهند . به امید افزون شدن دانش همه ما . تا بعد ...   

انتخاب شهرهای کنکور کاردانی به کارشناسی ۸۲




سال جدید تحصیلی آغاز شد و در همان روزهای مانده به اول مهر ماه دفترچه های کنکور کاردانی به کارشناسی هم توزیع شد . بنا به تقاضای تعدادی از دوستان لازم دانستم تا مطلبی درباره کنکور 82 و نحوه انتخاب رشته شهرها بنویسم . نحوه انتخاب رشته را بر مبنای اولویتهای اول تا سوم بررسی می کنیم .
ابتدا اولویت اول : همان طور که میدانید مهمترین و اصلی ترین انتخاب شما انتخاب اول است . معمولا کمتر پیش می آید که شخصی در کنکور کاردانی به کارشناسی در انتخاب دوم یا سوم خود قبول شود . پس برای این انتخاب اهمیت خاصی را قائل باشید .
جهت انتخاب اول باید شهری را در نظر بگیرید که دارای شرایط زیر باشد :
1- از نظر نزدیکی      
2- از نظر رتبه
3- از نظر تعداد داوطلب
انتخاب اول باید دارای شرایط فوق باشد تا یک انتخاب مناسب و سنجیده بنظر برسد . البته شرط اول ( از نظر نزدیکی ) یک شرط دلبخواه است و داوطلب می تواند این امتیاز را که در نزدیکی محل سکونت خود اشتغال به تحصیل داشته باشد در نظر نگیرد . اما دو شرط دیگر بسیار با اهمیت می باشند ، زیرا :
الف - اینکه شما از چه دانشگاهی فارق التحصیل می شوید بسیار با اهمیت می باشد .
ب - اینکه در امتحان کنکور چند نفر داوطلب در کنار شما قرار دارند و میزان پذیرش دانشگاه مورد نظر چقدر است ، نیز نکته قابل توجهی می باشد .
سعی کنید دانشگاهی را انتخاب کنید که حداقل دارای دو شرط ذکر شده 1 و 2 باشد . زیرا در غیر این صورت مسلما پشیمان خواهید شد . حتی اگر قبول شوید از قبول شدن خود کمال رضایت را نخواهید داشت .
البته نکات دیگری هم وجود دارد که در انتخاب رشته با اهمیت است . مثلا آب و هوای شهری که انتخاب می کنید مناسب شما باشد . بطور مثال آب و هوای یزد برای یک داوطلب شمالی یا مثلا تبریزی آب و هوای مناسبی نیست و می تواند او را دچار مشکل کند . بهر حال علایق شخصی داوطلب نیز در انتخاب اولویتها مؤثر است .
توجه داشته باشید که شهرهای : اراک ، تهران جنوب ، رودهن و شهریار مختص انتخاب اول می باشند . پس انتخابهای دوم و سوم خود را بیهوده از بین نبرید . در مورد این چهار شهر باید توجه داشته باشید که تنها کسانی که کاملا به خود اطمینان دارند اراک و تهران جنوب را انتخاب کنند . سایر شهر های انتخاب اول عبارتند از :
اراک ( مرکز تفرش ) ، تبریز ، تبریز ( مرکز هشترود ) ، زنجان و مشهد .  
اولویت دوم : در اولویت دوم باید دانشگاهی را انتخاب کنید که :
1- پذیرش نسبتاً بالایی داشته باشد .
2- در انتخاب اول کمتر مورد توجه باشد .
باید توجه داشت که تعدادی از دانشگاه ها پذیرش بسیار کمی دارند که تنها پاسخگوی افراد بومی آن واحد می باشد . پس دور این واحدها را خط بکشید . واحد هایی که بعنوان اولویت دوم بیشتر مورد توجه می باشند عبارتست از :
 آبادان و خرمشهر ، بروجرد ، بوشهر ، بیرجند ، خوراسگان ، شاهرود ، فیروز آباد و  یزد .
اولویت سوم : این اولویت چندان کارایی ندارد و معمولا کسی به کمک آن قبول نمی شود . اما باز هم نباید آیتم شانس را نادیده گرفت . بهر حال تنها واحد هایی که میتوان برای انتخاب سوم به آنها امیدوار بود عبارتست از :
بناب ، زاهدان و سیرجان .
توجه داشته باشید که اولویتهای ذکر شده تنها یک پیشنهاد است و ممکن است با توجه به علایق داوطلب متغییر باشد . بهر حال تمامی این انتخابها و اولویتها جایی ارزش پیدا می کند که شما تمامی تلاش خود را در جهت قبول شدن کرده باشید .
 انشاء الله در مطلبی دیگر که در چند هفته مانده به کنکور می نویسم روش ها و شیوه های بهتر درس خواندن در روزهای پایانی را به شما آموزش خواهم داد و درباره نحوه تست زنی بیشتر صحبت می کنیم .
پس تا بعد ...