حسابدار

این وبلاگ اولین وبلاگ فارسی زبان با موضوعیت حسابداری می باشد که از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است .

حسابدار

این وبلاگ اولین وبلاگ فارسی زبان با موضوعیت حسابداری می باشد که از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است .

حسابداری پخش مویرگی

سلام به همه دوستان عزیز حسابدار .

مدت زیادی بود که این وبلاگ رو آپدیت نکرده بودم ولی امروز تصمیم گرفتم که وبلاگ حسابدار که اولین وبلاگ فارسی زبان با موضوع حسابداری هست را بار دیگر آپدیت کنم .

امروز میخواهم برای شما مطلبی با موضوع حسابداری شرکت های فروش مویرگی یا همان حسابداری پخش مویرگی ارائه کنم . امیدوارم که از این مطلب نهایت استفاده و بهره را ببرید .

در ابتدا لازم می بینم که اصطلاح فروش مویرگی را برای شما عزیزان شرح دهم .

فروش مویرگی به نوعی از فروش گفته میشود که از طریق یک شبکه گسترده و جامع صورت می پزیرد . در واقع در این نوع فروش ، سطح فروش بسیار گسترده بوده و در سطح یک شهر ، استان و یا کشور و در بعضی حالات کشورهای همسایه صورت می پزیرد . این نوع فروش میتوان توسط دفتر مرکزی , نمایندگی های فروش ، شعب مستقل و یا شعب غیر مستقل صورت گیرد . در تمامی این موارد دفتر مرکزی بصورت مستقیم در فروش دخالت داشته و یا با دادن اختیارات به شعب و نمایندگی ها بصورت غیر مستقیم از طریق دریافت گزارش بصورت آنلاین یا آفلاین فروش شعب و نمایندگی های خود را کنترل می کند .

پخش مویرگی به دو دسته تقسیم میشود :

1-      پخش سرد : پخش سرد نوعی از پخش است که در آن ابتدا ویزیتور عمل ویزیت را انجام و سپس فاکتور در محل دفتر مرکزی صادر و سپس جنس سفارش شده برای سفارش دهنده ارسال می گردد . این نوع پخش برای فروش محصولاتی است که تاریخ انقضاء نداشته و یا تاریخ انقضاء آنها محدود نیست . مثلا پخش دارو و محصولات آرایشی و بهداشتی .

2-      پخش گرم : پخش گرم به نوعی از پخش گفته می شود که در آن ویزیتور همراه با جنس مورد فروش در محل خریدار حاضر شده و به محض سفارش مشتری جنس را به مشتری تحویل می دهد . این نوع پخش برای فروش محصولاتی است که تاریخ انقضاء محدود داشته و از نوع فاسد شدنی می باشند . مثلا پخش محصولات غذایی و دامی .

نوع حسابداری در هر دو نوع پخش یکسان بوده و تنها دارای کمی انعطاف در زمینه هایی مانند انبار می باشد . حسابداری پخش مویرگی از نظر کلی در دسته حسابداری بازرگانی ( خرید و فروش ) جای می گیرد و در واقع از کدینگ این نوع حسابداری پیروی می کند .همانطور که مسلما می دانید کدینگ شرکتهای بازرگانی در سطح گروه دارای دو حساب با نامهای فروش و بهای تمام شده کالای فروش رفته می باشند . که این دو حساب در واقع نمایانگر درآمد شرکت هستند . در شرکت های پخشی که دارای نمایندگی و شعب می باشند این دو حساب در سطح تفضیلی به جزء شعب و نمایندگی ها متصل می شوند تا میزان فروش و بهای تمام شده هر تفضیلی و در نهایت میزان درآمد آنها مشخص گردد .

موضوعی که در حسابداری پخش مویرگی بسیار حائز اهمیت است و باعث ایجاد گرایشی خاص از نوع حسابداری بازرگانی است ، میزان بالایی از مشتری در این نوع از حسابداری است که گاهاً به بیش از هزار مورد میرسد . کنترل حساب این تعداد مشتری بسیار سخت و در مواقعی بسیار زمان بر است . توجه داشته باشید که در پخش مویرگی بر خلاف شرکتهای بازرگانی مشتریان با مبالغ جزءی و با تعداد گردش بالا هستند ولی در شرکتهای بازرگانی از نوع بنکداری مشتریان با مبالغ عمده و با تعداد گردش پایین هستند . پس نتیجه می گیریم که تعداد گردش کلی مشتریان در شرکتهای پخش مویرگی بسیار بالاتر از شرکتهای بازرگاتی بوده و کنترل حساب مشتریان نیازمند برنامه ریزی دقیق می باشد .

در این زمینه نرم افزارهای مالی کمک بسیار زیادی به حسابداران و مدیران مالی میکنند تا بتوانند برنامه ریزی بهتری جهت این موضوع داشته باشند .

پایان بخش اول

نظرات 16 + ارسال نظر
edraki دوشنبه 4 دی‌ماه سال 1391 ساعت 12:51

عالی بود ممنون،لطفا این مبحثو ادامه بدین

حسن دوشنبه 9 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 23:56

سلام
لطفا به این وبلاگ هم سر بزنید
www.ariana-data-account.blogfa.com

نگار چهارشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 16:26

خواهشند راهنمایی کنید مدیر مالی یه مرکز پخش چه گزارشهایی رو باید به مدیریت بده

احمد دوشنبه 27 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 17:34

متشکرم-خیلی ساده اما جامع انعکاس دادید.لطفا ادامه بدید.

زهرا سه‌شنبه 22 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 13:33

خیلی عالی بود مرسی

مهسا دوشنبه 25 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 12:53

سلام میخواستم زحمت بکشین در مورد حسابداری فروشگاهی که تحت نظر یک دفتر مرکزی باشه توضیح بدین

عاطفه جمعه 30 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 08:20

با سلام سپاس از شما لطفا بگین که چطور میشه بعنوان یک حسابدار در یک شرکت پخش، خدماتی ارائه داد؟

vahid جمعه 10 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 12:44

با سلام. اگر امکان دارد نحوه ابراز(ثبت و شناسایی) مالیات ارزش افزوده اجناسی که پخش میشودبیشتر توضیح دهید.در ضمن کلمه گاهاً اشتباه میباشد چون در زبان عربی حرف "گ" وجود ندارد و شما این کلمه را با تنوین عربی بیان میکنید.

امین رضاقلی چهارشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 13:29

با سلام
پروژه ای دارم درباره ی سیستم های کدینگ
برای تکمیل اطلاعاتم نیاز به تحقیق میدانی دارم و نمیدونم که به کجا میتونم رجوع کنم،وقت زیادی هم ندارم
خواهشم از شما اینه که شرکت یا موسسه یا فروشگاه یا ... که از کدینگ استفاده میکنند رو به من معرفی کنید
ممنونم از سایت خوبتون

حمید رضا پنج‌شنبه 27 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 18:33

به نام خدا
سلام
قصد دارم یک شرکت پخش مواد غذایی بزنم لطفا چند تا کتاب در زمینه مدیریت و حسابداری شرکت های پخش مویرگی معرفی کنید
ممنون میشم در صورت پاسخ یک نسخه هم به ایمیلم بفرستید

الهام بذار سه‌شنبه 10 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 10:03

سلام از این مبحث حسابداری مویرگی خیلی استفاده کردم من قرار است فردا برای مساحبه برم اگه امکان داره راجع ثبتهای حسابداریش توضیحی بدهی ممنومن می شم

سوکند سه‌شنبه 8 دی‌ماه سال 1394 ساعت 14:57

عالی بود اذامه بدین
ممنون

پیمان یکشنبه 10 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 11:32

خیلی ممنون عالیبود

مهسا شنبه 30 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 13:56

لطفا در خصوص حسابداری در این شرکتها توضیح بیشتری دهید

حجت چهارشنبه 4 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 17:21 http://gravatar.com

سلام
اگه میشه لطف کنید کل پروسه حسابداری فروش را کامل توضیح بدید
ومدارکی که حسابدار فروش نیاز داره
یه امو زش کاربردی نه تئوری محض

ارسطو سلطانی دوشنبه 22 مهر‌ماه سال 1398 ساعت 17:03

با سلام
لطفا درمورد نحوه ثبت حسابداری در معاملات فروشگاههای پخش کتب یا سایت را معرفی فرمائید.تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد