حسابدار

این وبلاگ اولین وبلاگ فارسی زبان با موضوعیت حسابداری می باشد که از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است .

حسابدار

این وبلاگ اولین وبلاگ فارسی زبان با موضوعیت حسابداری می باشد که از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است .

مختصری از حسابداری صنعتی

سلام دوستان عزیز
مطلبی که امروز می خواهم درباره آن با شما صحبت کنم حسابداری صنعتی است .
حسابداری صنعتی یکی از دشوارترین و در عین حال جذابترین انواع حسابداری است که من در اینجا مختصری درباره آن با شما صحبت می کنم .
حسابداری صنعتی یا حسابداری بهای تمام شده رشته ای از حسابداری مدیریت است که مربوط میشود به تنظیم بودجه و تعیین هزینه های استاندارد و هزینه های واقعی عملیات و هزینه مراحل تولید و دوایر یا محصولات و تجزیه انحرافات و تعیین سودآوری یا مصرف وجوه اجتماعی .
برای رسیدن به این هدفها ، حسابها طبقه بندی ، ثبت ، تجزیه و تحلیل و تفسیر می شوند تا ارتباط هر هزینه با مراحل تولید و توزیع کالا و خدمات مشخص شود .
حسابداری صنعتی همان طور که از اسم آن هم مشخص است در ارتباط با صنعت و موسسات تولیدی کاربرد دارد . به همین دلیل این نوع از حسابداری بسیار مورد توجه مدیریت است .
در موسسات تولیدی یا کارخانه ها به علت نوع فعالیت و همچنین شکل فروش محصولات ، نیاز مدیریت به اطلاعات بهای تمام شده تولیدات ، بسیار دقیق و حساس است . زیرا در این نوع از موسسات به این دلیل که محصول نهایی از ترکیب مواد و هزینه های تبدیل که همان دستمزد نیروی کار مستقیم و هزینه های سربار است تولید می شود به همین علت باید توجه خاصی به اقلام تشکیل دهنده بهای تمام شده داشته باشیم .
به همین علت مدیریت در تلاش است تا با استفاده از روشهای مختلف و حسابهای کنترلی در هر زمان که نیاز باشد در کمترین فرصت اطلاعات مربوط به بهای تمام شده محصولات را در اختیار بگیرد . مسلما این مسئله از وظایف اصلی حسابداران است . حسابداران با استفاده از روشهای مختلف به این کار اقدام می کنند .
روشهای حسابداری صنعتی که به شش دسته تقسیم می شوند عبارتند از :
۱- هزینه یابی جذبی
۲- هزینه یابی مستقیم
۳- هزینه یابی برآوردی یا تخمینی
۴- هزینه یابی سفارش کار
۵- هزینه یابی مراحل تولید یا مرحله ای
۶- هزینه یابی استاندارد
هر یک از این روشها خود دارای توضیحات کاملی است که من در اینجا به توضیح مختصری از هر کدام این روشها اکتفا میکنم .
۱- هزینه یابی جذبی یا کامل : شیوه ای از هزینه یابی که در آن جمع هزینه های مستقیم ( به تحقیق ) و هزینه های ثابت ( به تقریب ) در بهای تمام شده کالای ساخته منظور می شود . بر عکس در هزینه یابی مستقیم ، فقط هزینه های متغیر ( از جمله سربار متغیر ) جزء بهای تمام شده محسوب می گردد و هزینه های سربار ثابت ( به عنوان هزینه های دوره ) جداگانه در حساب سود و زیان همان دوره ای که هزینه به عمل آمده است منظور می شود .
۲- هزینه یابی مستقیم یا نهایی : این اصطلاح آمریکایی و مترادف آن در انگلستان Marginal Costing معمول و به معنی این است که جمع هزینه های متغیر محصول را مهمترین مقیاس هزینه تولید آن محصول محسوب کنند . به این استدلال که هزینه های متغیر با میزان تولید و افزایش و کاهش آن ، بالا و پائین می رود .
۳- هزینه یابی برآوردی یا تخمینی : الف - هزینه ای که برای یک قرارداد یا تصمیم خاص پیش بینی شده است .
ب - مخارجی که پس از فروش ایجاد می شود .
به علت اهمیت سه مورد آخر در مطالب بعدی به طور مفصل درباره این سه روش صحبت خواهیم کرد .
دوستان عزیز با امید به اینکه از این مطلب استفاده لازم را ببرید شما را به خدا می سپارم . منتظر نظرات با ارزش شما هستم .

تا بعد ... .

نظرات 17 + ارسال نظر
شهرام یکشنبه 18 دی‌ماه سال 1384 ساعت 14:09

سلام
جناب آقای زمانی خسته نباشید.
ضمن تشکر از زحمات جناب عالی میخواستم یه انتقاد از شما بکنم امیدوارم از من رنجیده خاطر نشید .
شما انسان فعالی هستید و حتما حسابدار خوبی یا هستین یا خواهید شد . وبلاگ شما اگر اشتباه نکنم برای حسابدارها ایجاد شده و مسائل تئوری که شما می نویسید رو تمام حسابدارها در کتابهای متفاوتی که پاس کردن رو خوندن مثلا همین مبحث حسابداری صنعتی خوب این پیشگفتار هر کتاب صنعتی که شما باز کنید هست . اگر قصد دارید یک سایت پر محتوا و خوب با اعضا فعال داشته باشید باید مسائل حرفه ای رو به بحث و بررسی بکشونید و از آن نتیجه گیری کنید . اگر نگاهی به تعداد بازدید کننده های وبلاگتون بندازید خواهید دید که افراد زیادی از سایت شما دیدن کردن ولی صندوق نظرات شما خالی مونده چون مطالبتون نظر کسی رو جلب نکرده .
در هر حال امیدوارم موفق باشی و من به عنوان یک دوست این مطالب رو گفتم و حاضر هستم در این زمینه بهتون کمک کنم . من هشت سال حسابداری خوندم و چهار سال هم سابقه کار دارم نتیجه ای که گرفته ام اینکه حسابداری مثل یک دریاست که ما قطره ای از اونو درک کردیم.

مهرداد جمعه 7 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 16:10

سلام
منتظر قسمت دوم این مقاله هستم.
با تشکر

سید محمد پنج‌شنبه 27 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 12:15

با سلام و تشکر از مطلبتان
من تحصیلکرده رشته اقتصاد هستم و به دنبال روشی برای هزینه یابی یکی از فعالیت های خدماتی بانک ها می باشم
خوشحال میشوم اطلاعاتی در مورد روش حسابداری بدهید

متشکرم

najmeh پنج‌شنبه 3 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 19:16

سلام من دانشجوی ترم6 حسابداری هستم و تازه مشغول کار می تونم در زمینه کاری ازتون کمک بگیرم؟برام میل بزنید لطفا

صادق عباس پور چهارشنبه 31 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 14:13

سلام
بازم نیستی . هرجا هستی موفق باشی

نوروزعلی اکبری چهارشنبه 7 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 12:14

با سلام وتشکراززحمات شما
ازاینکه بعنوان مدافع حقوق حسابداران هستیدبسیارمتشکرم.
حسابداری صنعتی رامیتوان بعنوان قلب تپنده شرکت است .
جدیداازنشریه پیام پتروشیمی متنی دررابطه بابهای تمام شده کالای ساخته شده منتشرشدکه درآن آورده است((کل بهای تمام شده کالای تکمیل شده درفرایندتولیددرطی یک دوره حسابداری که شامل هزینه موادخام .کاروسربارمیباشد.هزینه های اداری عمومادرمحاسبه منظورنمی شوند)) ودرهمان صفحه ودرست درزیرهمان متن دررابطه بابهای تمام شده کالای فروخته شده آورده است((کل هزینه کالاهای ساخته شده فروخته شده دریک دوره حسابداری اعم ازخریداری شده یاتولیدشده هزینه های اداری وفروش عمومادرمحاسبه منظورنمی شوند))نظرخودرادرخصوص این متن که دقیقابراساس نوشته آن نشریه می باشداعلام دارید.

باتشکر

سامان جمعه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 19:43

توضیح در مورد هزینه یابی فرا متغیر........با تشکر

مریم چهارشنبه 20 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 23:00

سلام خسته نباشید می تونم ایمیل شما را داشته باشم تا از آنجا با شما راحتتر تماس بگیرم اگر این کار را بکنید خیلی خیلی ممنون می شم.

حسین سه‌شنبه 16 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 20:54 http://accounting.qomtch.ir

وبلاگ جالبی دارید استفاده کردیم
http://accounting.qomtch.ir
dabbaj@gmail.com

www.hesabdary.com چهارشنبه 28 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 13:52 http://www.hesabdary.com

www.hesabdary.com

علی دوشنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 12:43

سلام خسته نباشید :

نحوه نگهداری حسابها در کوره های تولیدآجر را برایم خلاصه شرح دهید

حسن حسین پور یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 16:26

سلام خسته نباشید اگه براتون مقدوره در مورد حسابداری بازرگانی هم بحث بفرمائید

محسن جمعه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 09:17

سلام .من دانشجوی کارشناسی ارشد هستم.اگ مقدور هست براتون مقداری دربار ه پر کردن اظهارنامه اگه میشه همراه با یک مثال برای ما بگویید یا اگه مطلبی هست برامون ایمیل کنید .باتشکر

ناصر چهارشنبه 13 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 16:31

سلام
امیدوارم سالم وسرحال باشی و
زندگی به وفق مرادت باشه
همکلاسی قدیمی
شنیدم متاهل شدی و . . . .
درباره بودجه ریزی شرکتهای دولتی اگه چیزی داری برام بفرست

امیربنده شنبه 1 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 00:17

خیلی کمک کننده بود

شادروحی چهارشنبه 8 دی‌ماه سال 1389 ساعت 08:54 http://www.shad.wex.ir

سلام
دوست عزیز از زحمات شما تشکر می کنم.
به نظر بنده سیستمها و روشهای هزینه یابی بصورت زیر است.
سیستمهای هزینه یابی:
۱-سیستم هزینه یابی واقعی
۲-سیستم هزینه یابی نرمال
۳-سیستم هزینه یابی استاندارد
و همچنین روشهای هزینه یابی:
۱-روش هزینه یابی مرحله ای
۲-روش هزینه یابی سفارش کار
۳-روش هزینه یابی محصولات مشترک و فرعی
۴-روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت
۵-روش هزینه یابی هدف
و همچنین روشهای هزینه یابی جذبی و متغیر فقط برای گزاشگری است .
البته هنوز فرصت نکردم تمام وب شما را مطالعه کنم.
مجددا تشکر می کنم

عماد شنبه 25 دی‌ماه سال 1389 ساعت 21:37

سلام.مطالب جدیدروبرای من ایمیل کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد