حسابدار

این وبلاگ اولین وبلاگ فارسی زبان با موضوعیت حسابداری می باشد که از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است .

حسابدار

این وبلاگ اولین وبلاگ فارسی زبان با موضوعیت حسابداری می باشد که از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است .

به یاد او که قلم را در دستم داد




یادش بخیر . اون روزی که برای دفعه اول رفتم مدرسه . معلم اومد سر کلاس و یه خط روی تخته سیاه کشید . این کار برای من عجیب بود . خانم معلم گفت که همه این خط رو توی دفتر شون بکشن . و این اولین نوشته هدفدار زندگی من بود . کم کم بزرگتر شدم و شناختم نسبت به اطراف بیشتر شد . فهمیدم که دنیا بزرگتر از این خط ساده است .
وقتی وارد راهنمایی شدم با یه دنیای جدید روبرو شدم . ولی این دوره به اندازه دوره ابتدایی برام لذت بخش نبود . اما در همین دوره بود که من راه خودم رو به طرف دنیای حسابداری شناختم . یه روز معلم حرفه و فن اومد سر کلاس و گفت : (( بچه ها شما امسال باید انتخاب رشته کنید . کاری که می تونه زندگی آینده شما رو کاملا عوض کنه . من به شما کمک می کنم تا رشته مناسبی انتخاب کنید . رشته ای که برای شما موفقیت به همراه داشته باشه . )) معلم حرفه و فن سال سوم ما به عنوان یه پیش نهاد گفت که رشته حسابداری رشته مناسبی برای منه . و شاید همین پیشنهاد بود که من رو وارد هنرستان کرد .
وای که چه دوره شیرینی بود . دوستان جدید و درسهای جدید . زندگی برام یه شکل دیگه بود . از نوشتن و ثبت زدن لذت می بردم . عشق به حسابداری توی من به اندازه عشق یه تشنه به آب بود . حسابداری رو مثل همه چیزای مهم زندگیم دوست داشتم . برام مهم بود که در اون موفق بشم و پیشرفت کنم . بلاخره وارد دانشگاه شدم و با عرصه جدیدی روبرو شدم . دانشگاه مکان مناسبی بود تا بتونم چیزای جدیدی یاد بگیرم و نگاهم به حسابداری نگاهی نو و تازه بشه .
اما در تمام طول این مسیر اون کسی که من رو هدایت کرد اول خدا بود و بعد معلم . معلمانی که من رو کمک کردن تا یاد بگیرم چطور خط بکشم و چطور بنویسم و این نوشته رو هدفدار کنم تا بتونم برای همیشه خودم رو زنده و جاوید نگه دارم .
آدم ممکن اسم همه معلم اش رو فراموش کنه . اما اسم معلم اول ابتدایی رو کمتر کسی فراموش میکنه . معلم اول ابتدایی من خانم کهزادی بود که هیچ وقت محبت و پافشاری اش رو برای یاد گیری من فراموش نمی کنم . شاید اگه اون همه پافشاری نبود من هیچ وقت حتی خواندن و نوشتن رو یاد نمی گرفتم .
معلم حسابداری من در هنرستان آقای ملا جعفری بود که من تمام علاقه ام رو به حسابداری مدیون ایشون هستم . اما در دانشگاه کسی که دید من رو به حسابداری یک دید تازه کرد استاد صفی خانی بود . استادی که رفتار و اطلاعاتش هدف من در زندگیم بوده و هست و امیدوارم که بتونم یه روز مثل این استاد عزیزم بشم .
به هر حال برای تمام معلمان عزیز و دلسوز جامعه آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم که هر روزشان از روز قبل بهتر و پربارتر باشد .
با تشکر از نظرات شما دوستان عزیز و آرزوی سلامت شما .
 در مطلب بعدی جواب آقا حامد رو میدم . پس تا بعد ... .
نظرات 8 + ارسال نظر
محمد رضا اردستانی رستمی یکشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 12:59


طراحی یک سیستم جامع حسابداری به عنوان ابزاری مهم در سیستم اطلاعاتی مدیریت

اهمیت و کاربرد سیستمهای حسابداری به عنوان یکی از مهمترین ارکان سیستم های اطلاعاتی مدیریت، بر هیچکس پوشیده نیست. این نوشتار در قالب یک بسته ی نرم افزاری، اختصاص به طراحی یک سیستم حسابداری جامع دارد به گونه یی که اولا برای هر سیستم مالی در هر سازمانی قابل استفاده باشد، ثانیا امکان دریافت اطلاعات از دیگر سیستمهای حسابداری را داشته باشد. بدین منظور ابتدا با بررسی نرم افزارهای حسابداری موجود در بازار، ویژگیهای مثبت آنها استخراج، و با توجه به این ویژگیها بسته ی نرم افزاری جامعی طراحی و عملکردهای اصلی بخشهای مختلف آن مطرح شده است.
در انتها، میزان دسترسی به اهداف موجود بررسی، و به منظور بهبود امکانات سیستم پیشنهاداتی ارائه شده است.
مقدمه
بدون شک اطلاعات در جهان امروز یکی از عوامل مهم توانمندی به شمار میرود تا جائی که عصر حاضر را ((عصر اطلاعات)) نیز نامیدهاند. در کنار اطلاعات، علم مدیریت که از آن بهعنوان هنر شناخت محیط و منابع نیز یاد میشود، رشدی روزافزون داشته است. از این رو، نقش سیستمهای حسابداری بهعنوان ابزاری برای ساماندهی اطلاعات از یک سو، و اعمال مدیریت بهتر از سوی دیگر، بیشتر مشخص میشود.
با افزایش حجم فعالیت شرکتها، و به تبع آن افزایش اطلاعات مالی و نیز با افزایش نیاز مدیریت به دریافت گزارشهای سریع، دقیق و بعضا پیچیده از اطلاعات مالی، روشهای دستی و سنتی حسابداری دیگر جوابگوی نیازها نیستند و لذا وجود سیستمهای حسابداری رایانه یی بسیار ضروری به نظر میرسد. امروزه در کشورهای صنعتی استفاده از سیستم حسابداری با توجه به ضرورت پرداخت مالیات و تسویه حساب با دستگاههای دولتی از ضروریات هر فعالیت اقتصادی است. از اینرو در هر صنف و گروهی سیستم حسابداری مربوطه به صورت بسته های نرم افزاری آماده با قیمت مناسب در اختیار استفاده کنندگان قرار میگیرد. متاسفانه این مهم هنوز در کشور ما عملی نشده است. لذا وجود یک سیستم جامع حسابداری که برای همهی گروههای شغلی کاربرد داشته باشد از ضروریات است.
طرح مسئله
هدف از این پروژه، طراحی و پیادهسازی یک بسته ی نرم افزار حسابداری جامع است. لازم است این نرم افزار از ویژگیهای زیر برخوردار باشد:
.1 به صورت یک بسته ی نرم افزاری package 1-قابل ارائه باشد. یعنی بهگونه طراحی و پیادهسازی شود که نصب، و نیز کاربرد آن راحت و
روان user friendly باشد و بر اساس امکانات و مشخصات خاص یک سازمان طراحی نشده باشد، بلکه استفاده از آن برای سازمانهای مختلف با تنظیم پارامترهای لازم در آن عملی باشد.
2- از قابلیت کاربرد برای هر سیستم مالی در هر سازمانی برخوردار باشد. یعنی طراحی آن خاص ردهی مشخصی از شرکتها و سازمانها نباشد، بلکه از یک فروشگاه یا شرکت کوچک تا یک کارخانه یا سازمان بزرگ بتوانند از آن مطابق نیاز خود استفاده کنند.
3- توانایی خواندن فایلهای مالی مختلف و انتقال آنها به درون سیستم را داشته باشد. در واقع با نصب این نرم افزار باید بتوان اطلاعات حسابداری دستی موجود را، همانگونه که در سیستم دستی طرح ریزی شده است، به سیستم مکانیزه ی جدید منتقل کرد ومورد استفاده قرار داد. همچنین اگر از قبل یک سیستم حسابداری رایانه یی در آنجا نصب شده و تاکنون مورد استفاده بوده است، بتوان اطلاعات آنرا مستقیما به سیستم جدید منتقل کرد. به عبارت دیگر، سیستم طراحی شده کاملا مستقلاز روش کدگذاری حسابها باشد.
4 -سیستم حسابداری مورد نظر با استفاده از نرم افزار مایکروسافت اکسسMicrosoft 2000 2000 Access و در محیط ویندوز 98 فارسی یا بالاتر پیاده سازی شود.
بحث
به منظور آگاهی از خصوصیات بسته ی نرم افزاری مطلوب، بررسی نرم افزارهای حسابداری موجود در بازار ضرورت مییافت. بدینمنظور تعداد 10 سیستم حسابداری مطرح و پرفروش موجوددربازارانتخاب شدندوبامطالعه ی کاتالوگها، بروشورها، برگههای تبلیغاتی و دفترچههای راهنمای بعضی از آنها، امکانات و ویژگیهای مثبت آنها استخراج و در چهار گروه ))کدهای حساب))، ((صدور و ثبت سند))، ((گزارشها)) و ((امکانات دیگر)) طبقه بندی شد:
کدهای حساب
تعریف دلخواه تعداد سطوح حسابها;
تعیین دلخواه تعداد ارقام کدهای هر سطح از حسابها;
نمایش درختی حسابها;
تعریف نوع حسابها (ترازنامه یی یا عملکردی);
تعریف ماهیت هر حساب (بدهکار ـ بستانکار);
جستجو در شرح حسابها;
ایجاد و حذف کدهای حساب در مرحلهی صدور سند;
امکان تعریف شرح استاندارد برای هر حساب;
امکان درج یادداشت برای هر حساب ;
امکان نقل عملیات یک حساب به حساب دیگر.
صدور ثبت اسناد
امکان صدور و ویرایش پیش نویس سندبه تعداد نامحدود;
امکان ادغام چند سند در یک سند;
امکان درج شرح برای کل سند ;
انتقال پیشنویس سند از یک سال مالی به سال مالی دیگر;
تعریف شرح های تکراری آرتیکلها (موضوعها);
ایجاد سند الگو;
افزودن اقلامی به یک سند ثبت شده;
قطعی کردن اسناد;
تغییر تاریخ و شرح سند ثبت شده;
ارائه ی لیست شمارههای خالی اسناد;
حذف سند اسناد قطعی نشده;
امکان دریافت اسناد از نرم افزارهای دیگر;
مشاهدهی کارت حساب هنگام صدور سند;
ایجاد فرم جستجو در اسناد;
امکان مشاهدهی سند در فرم جستجو در اسناد;
ایجاد فیلد ((نسخه)) در سند;
امکان چاپ فیلد نسخه هنگام چاپ سند;
تعریف کلید عوض کردن مبلغ بدهکار و بستانکار در یک ردیف از سند;
امکان تهیه ی کپی از سند.
گزارشها
گزارش تراز، ماندهی حساب، دفتر روزنامه، دفتر کل، گردش حساب یا مجموعهی حساب;
انتخاب ترتیب دلخواه برای کلیهی گزارشها;
انتخاب شرط گزارش گیری دلخواه ( شماره ی سند، تاریخ سند) برای کلیهی گزارشها
گزارش ماندهی حساب برحسب بدهکاران، بستانکاران، مانده دار;
چاپ اسناد قطعی شده/ قطعی نشده/ پیشنویس به صورت دسته یی;
گزارش سود و زیان و ترازنامه;
تعریف دلخواه سربرگ و ته برگ گزارشها و مکان آنها در صفحه.
امکانات دیگر
استفاده ی همزمان چند کاربر از اطلاعات در شبکه;
تهیه ی پیشنویس سند افتتاحیه، اختتامیه، سود و زیان;
کنترل تاریخ شروع و پایان دوره ی مالی;
وجود راهنمای همزمان;
سیستم اسناد دریافتی/ پرداختی (دفتر چک);
امکان تعریف مشخصات فایل اطلاعاتی و ایجاد آن توسط کاربر;
ایجاد تعداد نامحدود فایل اطلاعاتی بر روی یک سیستم;
تغییر فایل اطلاعاتی از درون نرم افزار;
پشتیبان گیری، بازیابی، فشرده سازی و بازسازی فایل اطلاعاتی.
باتوجه به نتایج بررسی نرم افزارهای موجود در بازار یک شمای کلی از بخشهای مختلف سیستم با توصیف عملکردهای اصلی آنها ارائه میشود.
این اطلاعات با ترکیب دادههای بالا و طبقه بندی مجدد آنها، با توجه به محل استفاده از آنها در سیستم، بهدست آمده است:
فایل اطلاعاتی. ایجاد فایل اطلاعاتی (سال مالی) با تعریف عنوان، مسیر، سال و نام آن در این بخش انجام میشود. حذف، بازسازی و فشرده سازی فایل اطلاعاتی نیز در این بخش میسر است. همچنین میتوان از اطلاعات فایل نسخهی دومی تهیه کرد (پشتیان گیری)، یا اطلاعات را از فایل پشتیبان، جایگزین فایل اطلاعاتی خراب موجود بر روی سیستم نمود. تنظیم برنامه. دراین بخش میتوان امکانات صوتی را فعال یا غیرفعال کرد، روش پشتیبان گیری را تعیین کرد و کلمه ی رمز کاربر را تغییر داد.
صدور و ثبت سند. دراین بخش پیشنویس اسناد جدید صادر میشود و امکان ثبت اسناد صادر شده (به صورت قطعی نشده) وجود دارد. همچنین میتوان اسناد قطعی نشده را فراخوانی و ویرایش کرد. این بخش به طور خودکار با بخش اسناد دریافتی/ پرداختی در ارتباط است. کپی کردن پیشنویس یک سند در یک سند جدید، و نیز دریافت یک سند از یک سال مالی دیگر مقدور است. امکان استفاده از شرح های تکراری آرتیکلها یا شرح استاندارد حساب در هنگام ثبت سند وجود دارد. اجرای گزارش کارت حساب روی هر ردیف از اقلام سند، مشاهدهی یادداشت حساب، تعویض مبلغ بدهکار و بستانکار با یک کلید برای هر ردیف، ونیز فراخوانی سند الگو از دیگر امکانات موجود در این بخش ممکن است.
عملیات سند. در این بخش ضمن مشاهده ی کلیه ی اسناد ثبت شده، امکان قطعی کردن آنها فراهم میشود. بخش حذف سند یا تغییر تاریخ و یا شرح سند در اسناد قطعی نشده نیز یکی دیگر از امکانات این بخش است. در قسمت جستجو در اسناد، امکان جستجو از طریق شماره ی سند، کد حساب، شرح آرتیکل، مبلغ بدهکار ومبلغ بستانکار در کلیه ی آرتیکلهای اسناد ثبت شده وجود دارد.
گزارش اسناد. گزارش چاپ سند ( خلاصه، تشریحی، تکمیلی) یکی از امکانات این بخش است. گزارش اسناد به تفکیک پیشنویس، ثبت شده و قطعی شده است. سند الگو. دراین بخش اسناد الگو ثبت و ویرایش میشوند. از این اسناد در صدور و ثبت سند استفاده میشود.
پارامترها. در این بخش پارامترهای مربوط به سیستم مشخص میشود که شامل اولین و آخرین تاریخ مجاز در سال مالی به منظور کنترل تاریخ در هنگام ثبت سند و عناوین سطوح اول تا چهارم حساب بهمنظور نمایش در کلیه ی فرمها و گزارشهاست. اسناد دریافتی/ پرداختی / (دفتر چک). ثبت و ویرایش اطلاعات اسناد دریافتی و پرداختی دراین بخش انجام خواهد شد. امکان گروه بندی دلخواه در هربخش امکان پذیر است. شماره ی سریال دفاتر اسناد دریافتی و پرداختی از یکدیگر مستقل خواهد بود. گزارش اسناد دریافتی/ پرداختی (دفتر چک). چاپ فهرست اسناد دریافتی و پرداختی در این بخش ممکن است. امکان تهیه ی گزارشها به تفکیک گروه، پرداخت کننده یا دریافت کننده فراهم خواهد شد.
کدهای حساب.
در این بخش عملیات مربوط به ورود، ثبت و حذف کدهای حساب انجام میشود. امکان گروه بندی کدهای حساب کل به دلخواه کاربر وجود خواهد داشت. همچنین امکان انتقال اطلاعات از یک حساب به حساب دیگر وجود دارد. بخشی به نام جستجوی کدهای حساب، که امکان جستجو در کدها از طریق شرح یا شماره ی کد را فراهم میکند. گزارش کدهای حساب. در این بخش امکان چاپ کدهای حساب در همه ی سطوح وجود دارد. در هر سطح میتوان کدهای حساب را به صورت کلی یا انتخابی چاپ کرد. امکان چاپ مجموعه ی حسابهای تعریف شده نیز وجود دارد. مجموعه ی حساب. این بخش امکان تعریف تعداد دلخواه از کدهای حساب را در یک مجموعه فراهم میکند که از این مجموعه میتوان گزارشهای مورد نظر را در بخشهای کارت حساب و ماندهی حساب استخراج کرد.
گزارش کارت حساب (گردش حساب).
امکان گزارش گردش حساب بهصورت ( خلاصه/تشریحی) و یا به صورت ((کد کامل/ قسمتی از کد)) در این بخش قرارداده میشود. امکان گردش یک مجموعه از حسابها نیز در این بخش است.
گزارش ترازها.
گزارش ترازهای آزمایشی در این بخش تهیه میشود. امکان تراز گروهی در حسابهای کل، و نیز امکان تراز تشریحی به صورت حساب کل همراه با کلیه ی زیرحسابهای آن در این بخش فراهم شده است.
گزارش مانده ی حساب. ارائه ی مانده ی حسابها و گردش بدهکار و بستانکار آنها در سطوح مختلف حساب در این گزارش گنجانده شده است.امکان ارائه ی ماندهی حسابها به تفکیک کلیه ی حسابها، حسابهای دارای مانده، بدهکاران و بستانکاران و امکان تهیه ی گزارش ماندهی حسابهای یک مجموعه حساب نیز وجود دارد.
گزارش دفاتر.
در این بخش دفترهای کل و روزنامه و کل روزانه شبیه سازی شده و امکان چاپ آنها در هر مقطع زمانی وجود دارد.
پیشگزیدهها.
از طریق این بخش اطلاعات سربرگ گزارشها، انتهای گزارشها (امضای گزارشها)، ثبت یا عدم ثبت زمان گزارشگری در پائین هر برگ از گزارش و ثبت یا عدم ثبت نسخه ی سند در گزارش سند برای هر بخش از سیستم به صورت پیشگزیده تنظیم میشود. به منظور تفکیک وظایف و دسترسیهای کاربران سیستم و نیز تامین امنیت اطلاعاتی لازم، کاربران سیستم به سه گروه تقسیم شده اند: مدیران، کاربران ساده، کاربران پیشرفته. شرح وضعیت هر گروه از کاربران در ادامه ی این بحث ارائه شده است. لازم به ذکر است که یک کاربر می تواند عضو بیش از یک گروه باشد و دراین صورت به مجموع امکانات گروههایی که عضو آن است، دسترسی خواهد داشت.
کاربران عضو ((گروه مدیران))، عملیات مدیریتی سیستم را برعهده دارند. از جمله ی این عملیات میتوان به ایجاد و حذف فایلهای اطلاعاتی (سال مالی)، تعریف پارامترهای سیستم حسابداری، تعریف پیشگزیدهها، معرفی کدهای حساب به سیستم و قطعی کردن اسناد اشاره کرد.
اعضای ((گروه کاربران ساده)) صرفا وظیفه ی ورود اطلاعات در سیستم را بر عهده دارند. صدور و ثبت اسناد و ثبت اطلاعات اسناد دریافتی/ پرداختی از جمله وظایف این کاربران است. امکان تعریف سند الگو برای کاربران فراهم است. این کاربران میتوانند اسناد را چاپ کنند و نیز به گزارشهای اسناد دریافتی/ پرداختی دسترسی دارند. مشاهده و چاپ کدهای حساب نیز برای این گروه از کاربران امکانپذیر است.
کاربرانی که در ((گروه کاربران پیشرفته)) عضویت دارند، وظیفه ی گزارشگیری از سیستم را برعهده دارند. امکان اجرای گزارش در بخشهای کارت حساب، تراز، ماندهی حساب و دفاتر حساب برای این کاربران فراهم است. علاوه بر این تعریف مجموعه ی سند الگو یا مجموعه ی حساب بر عهده ی کاربران عضو این گروه است. لازم به ذکر است که امکان دسترسی به بخش گزارش سند و گزارش اسناد دریافتی/ پرداختی که برای کاربران ساده فراهم بوده، برای کاربران پیشرفته نیز وجود دارد.
نتیجه گیری
همانطور که در مقدمه ذکر شد، تهیه ی بسته ی نرم افزاری حسابداری جامع هدف اولیه ی این پروژه بوده است. اکنون دو ویژگی مهم این بسته ی نرم افزاری که در تعریف پروژه لحاظ شده بود، تامین شده اند:
نخست اینکه سیستم حسابداری تکمیل شده در هر سازمانی کاربر داشته باشد. باتوجه به انعطاف پذیری که در طراحی سیستم کدگذاری حسابها درنظر گرفته شده است و نیز با توجه به گزارشهای مفصل و جامع سیستم، این امر مقدور میباشد. دوم اینکه خواندن فایلهای مالی مختلف و انتقال آن به سیستم ممکن باشد. چون سیستم کدگذاری حسابها به طول کد در سطوح مختلف وابسته نیست و حتی طول کدهای حساب در هر سطح ممکن است متفاوت باشد، لذا سیستم قادر به دریافت کدهای حساب از هر سیستم حسابداری است و بالطبع اسناد و دیگر اطلاعات آن سیستم نیز می تواند به این سیستم حسابداری منتقل شود. البته باتوجه به اینکه شرایط انتقال برای هر سیستم متفاوت است (به علت متفاوت بودن ساختار اطلاعات)، لذا گنجاندن این خصوصیت به طور مستقیم در بسته ی نرم افزاری وجود ندارد و لازم است برای هر سیستم که آمادهی انتقال اطلاعات به این سیستم حسابداری است، دستورهای لازم جداگانه طراحی و ایجاد شود و با استفاده از آنها دادهها منتقل شوند.البته این عمل فقط یکبار و در زمان نصب سیستم انجام میشود و از اینرو وجود آن در دل بسته ی نرم افزاری چندان ضروری نیست. به منظور بهبود امکانات سیستم و گسترش آن در آینده و در نتیجه کارآیی و عملکرد بهتر آن پیشنهادهای زیر ارائه میشود:
ـ ایجاد فرم سطح به سطح کدهای حساب;
ـ نقل عملیات یک حساب به حساب دیگر در اسناد قطعی نشده;
ـ دریافت سند از نرم افزارهای دیگر;
ـ ثبت نام کاربر و زمان ورود و خروج او به سیستم در یک جدول;
ـ تعریف حداقل بدهکاری و بستانکاری (به جای عدد صفر);
ـ امکان فعال/ غیر فعال کردن سربرگ و امضای گزارشها;
ـ امکان تعیین موقعیت سربرگ و امضای گزارشها (راست / وسط / چپ);
ـ ایجاد فرم سطح به سطح ترازها که در آخرین سطح گزارش کارت حساب را فعال کند;
ـ ایجاد راهنمای نرم افزار برای کلیه ی بخشها;
ـ امکان مشاهدهی نام کاربر در کنار منوی اصلی;
ـ ایجاد سند انتقال مانده ی یک مجموعه ی حساب به یک حساب جدید;
ـ ثبت مانده ی صفحه ی قبل در بالای صفحه ی جدید در کلیه ی گزارشها
ـ ایجاد گزارش ماهانه ی کارت حساب(یا مجموعه ی حساب)به صورت نمودار;
ـ ایجاد گزارش ماهانه ی مانده ی حساب (در هر سطح) به صورت نمودار;
ـ ایجاد گزارشهای چاپ مجموعه ی حساب، چاپ سند الگو، لیست حسابهای راکد، لیست شمارههای استفاده نشده بین اسناد، لیست اسناد، گزارش سود و زیان، گزارش ترازنامه.

منابع
1- تحقیق سید علی طیب (دانشجوی کارشناسی ارشد)
دانشکدهی مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی شریف در این رابطه
2-جهانبخش مشهدی، حمید، پایاننامه ی کارشناسی ارشد در رشته ی مهندسی
صنایع، ((سیستم کامپیوتری پیشرفته حسابداری مالی))، دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده ی صنایع، (دی1373).
3- شفاالدین بنادکی، جعفر، پایاننامه ی کارشناسی ارشد در رشته ی مهندسی صنایع، ((تحلیل و طراحی سیستمهای اطلاعات مالی))، دانشگاه صنعتی شریف، مرکز برنامه ریزی سیستمها، (مرداد1374).
4- دیداری، بهروز; پایاننامهی کارشناسی ارشد در رشته ی مهندسی صنایع، ((تحلیل گردش اطلاعات زیر سیستم مالی ماشین سازی تبریز))، دانشگاه صنعتی شریف ، دانشکده ی صنایع، (خرداد 1375).
5- فولادی، ابوالقاسم، ((اصول حسابداری صنعتی))، انتشارات فروردین (1372).
6- سجادی نژاد، حسن، ((حسابداری صنعتی و کاربرد آن در مدیریت))، چاپ ششم، تهران، انتشارات پیشبرد .(1374)
محمد رضا اردستانی رستمی - حسابداری از ورامین

شهروز شنبه 5 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 11:06 http://spourfard.blogfa.com

با نظر جناب عالی در خصوص استاد صفی خانی موافقم.ایشان استاد نمونه و بزرگواری هستند.

سمیرا یکشنبه 28 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 20:43

หسلام
میدانم خیلی استادو قبو ل داری منم یه زمانی مثل شما فکرمی کردم خیلی سوال توی ذهنم بود ولی دریغ از اینکه بهش جوای داده بشه ایشون اصلا به سولات من جوابی نمی دادند اول ادمهارو خوب بشناس

پریسا پنج‌شنبه 6 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 13:03

سلام.منم با استاد صفی خانی درس داشتم.واقعا استاد نمونه ای هستند.دید دیگه ای به حسابداری دارن.وقتی که میشینی سر کلاسشون تازه میغهمی هیچ چیز از حسابداری بلد نیستی.فقط حیف که به همه سوال های آدم جواب نمیدن

حسابدار دوشنبه 4 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 21:44

سلام.من هم با استاد صفی خانی درس داشتم.اگه کل آموخته های 4 سال لیسانسم را روی هم بگزارم به اندازه ی دانشی که توی همون یک ترمی که فقط یک درس با استاد داشتم نمیرسه.فکر میکنم واقعا خوش شانس بودم که با یک همچین استاد بینظیری درس داشتم.همیشه توصیه هاشون یادمه....اول تئوری!
یادش به خیر...بچه های رودهن واقعا نعمت بزرگی دارند که استاد صفی خانی عضو هیات علمی دانشگاهشون هست

حسابدار دوشنبه 4 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 21:48

راستی شما در کدام دانشگاه با استاد صفی خانی درس داشتید؟

رودهن

Ahdie یکشنبه 13 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 19:27

Slm, bale ostade khobie.

Amin67 سه‌شنبه 3 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 09:15

سلام منم با استاد صفی خانی واحد داشتم.
به نظرم جزء 3 تا استاد برتر دانشکده حسابداری هست.
خدا خیرش بده ، من کلی از دروس مالی و حسابداریمو مدیون این استاد هستم .
یادش بخیر...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد