در حسابداری دولتی مجموعه قوانین و قواعد و ضوابطی که مورد نظر انجمنهای
حرفه ای ، مراجع و صاحبنظران حسابداری بوده و قابل استفاده در حسابداری و
امور مالی می باشد را استانداردهای حسابداری گویند و این استانداردها باعث
می گردد تا یک چارچوب اصلی برای ثبت فعالیتها وجود داشته باشد و جلوگیری از
هر گونه سیستم فردی گردد. حال استانداردها و قواعد بر اساس الزامات ،
نیازها و شرایط اجتماعی و قوانین و مقررات حاکم استانداردهای حسابداری خاصی
را تدوین می نماید لذا استانداردهایی که حتی در یک کشور در نظر گرفته می
شود از نظر اولویت و اهمیت در بخشهای خصوصی و سازمانهای دولتی متفاوت می
باشد .
در این فصل اصول وقواعد حسابداری عنوان گردیده است که بیشتر
مورد نیاز حسابداران قرار می گیرد ودر حسابداری دولتی حائز اهمیت می باشند.
اصل تقدم قوانین و مقررات بر استانداردهای حسابداری
همانطوری
که قبلاً ذکر گردید یکی از تفاوتهای بین حسابداری دولتی با حسابداری بخشهای
خصوصی در تقدم قوانین و مقررات بر اصول پذیرفته شده حسابداری می باشد .
به طوری که به موجب این اصل اگر بین قوانین و مقررات دولتی با اصول پذیرفته
شده حسابداری ، تناقضی وجود داشته باشد، ملاک عمل ، تبعیت نمودن از قوانین
و مقررات دولتی است ، در صورتیکه در بخشهای خصوصی انجام فعالیتها طبق
اساسنامه و مصوبات هئیت مدیره صورت می پذیرد .
اصل حسابداری بودجه ای
در
حسابداری دولتی ، کلیه عملیات حسابداری با توجه به بودجه مصوب صورت می
پذیرد ، یعنی تهیه و تنظیم حسابها بایستی منطبق با طبقه بندی بودجه مصوب
باشد و فعالیتها با توجه به ارقام پیش بینی شده بودجه که اهداف اصلی را
مشخص می نماید صورت پذیرد . تا ارزیابی کاملی از پیشرفت کار وجود داشته
باشد . در حسابداری شرکتهای خصوصی ، حسابداری بودجه ای وجود ندارد .
اصل تقدم روش حسابداری تعهدی به روش نقدی
روش
تعهدی که بیشتر مورد استفاده شرکتهای خصوصی قرار می گیرد ، در آمدها ،
دریافتها و کلیه پرداختها به هنگام تحقق در دفاتر ثبت و نگهداری می شوند،
از این رو استفاده از این روش ضریب کنترل و نظارت را بیشتر می نماید و
استفاده از این روش نیز در حسابداری دولتی بسیار حائز اهمیت است زیرا پس از
اتمام دوره مالی نیز می توان اعتبارات مصوب ، اعتبارات تخصیص یافته و
میزان تامین اعتبار ئ تعهدات و پرداختها را ارزیابی نمود و با دوره های قبل
نیز مقایسه کرد . در ایران نیز بیشتر سازمانهای دولتی سعی در استفاده از
روش تعهدی می نمایند .
اصل تقدم تامین اعتبار به ایجادتعهد
در
حسابدازی دولتی ، برای انجام هر هزینه بایستی عمل تامین صورت پذیردیعنی آیا
اعتبار کافی برای انجام آن فعالیت وجود دارد یا خیر ، تا پس از وجود
اعتبار ، ایجادتعهد صورت گیرد. در غیر اینصورت مسئولین ذیصلاح مجوز ایجاد
دین بر ذمه دولت و یا دستگاه اجرایی ذیربط را صادر می نمایند .
لذا هدف
از رعایت این اصل این است که تعهدات دولت بر اساس برنامه هااای از پیش
تعیین شده انجام پذیرد و از ایجاد تعهد بر ذمه ای دولت که قادر به پرداخت
آن نیست جلوگیری بعمل آید تا دولت بی اعتبار نگردد.
اصل تفکیک اقلام ثابت
در
بودجه بندی برنامه ای رعایت و وجود این اصل حائز اهمیت است زیرا نیازهای
مورد نظر را بر آورده می سازد زیرا به موجب این اصل ، سازمانهای دولتی در
طول سال مالی موظفند فعالیتهای خود را بر اساس اعتبارات مصوب انجام دهند و
آن اعتبارات را به مصرف برسانند، یعنی مصرف اعتبار هر برنامه ، در قالب هر
یک از مواد هزینه ، حداکثر تا سقف اعتبار مصوب قابل تعهد و انجان می باشد و
رعایت مصرف تا سقف مواد هزینه امریست قانونی و عدول از آن توسط مسئولین
ذیربط تخلف محسوب می شود .
اصل عدم حساب سرمایه
در فصول گذشته در
خصوص تفاوتهای حسابداری دولتی با حسابداری بازرگانی و معادله حسابداری عدم
وجود حسابسرمایه عنوان گردیده است ، از آنجائیکهمالک اصلی کلیه دستگاههای
اجرایی و سازمانهای دولتی ، دولت است دیگر وجود حساب سرملیه معنا و مفهومی
ندارد از این رو اصل توازن در حسابداری دولتی یا از طریق گروه حسابهای
مستقل با یکدیگر تامین می گردد ئ یا از طریق جیگزین کردن حساب مازاد بجای
حساب سرمایه .
لازم به توضیح است در شرکتهای دولتی حساب سرمایه وجود
دارد ودر اساسنامه نیز پیش بینی شده ولی بیش از 51 در صد از سهام آن متعلق
به دولت است .
اصل عدم سود وزیان
صورتهای مالی در حسابداری دولتی
بر اساس رفع نیاز آن با صورتهای مالی شرکتهای خصوصی تفاوت دارد و از
آنجائئکه هدف سازمانهای دولتی کسب سود نمی باشد لذا اصل سود و زیان مطرح
نبوده و حائز اهمیت زیادی نمی باشد لذا معیار ارزیابی دستگاههای اجرایی ،
رعایت قوانین و مقررات و میزان نیل به اهداف از پیش تعیی شده در قبال
اعتبارات مصوب و مصرفی در طی سال می باشد صورتحساب سود وزیان داشته ولی
اهداف اصلی آن سود دهی نمی باشد بلکه در جهت رشد اقتصادی و اجتماعی جامعه
گام بر می دارند .
نکته ای که قابل توجه است ، محاسبه استهلاک در
موسسات دولتی است بعلت عدم وجود سود و زیان ، محاسبات استهلاک که منجر به
کاهش سود می گردد بی مفهوم می باشد و هزینه اسهلاک محاسبه نمی گردد.
اصل حسابهای مستقل برای وجوه مستقل
در
حسابداری دئلتی برای انجام هر برنامه و غعالیت از یک حساب (fund) استفاده
می گردد که این حساب مستقل خود دارای یک واحد مالی و یک واحد حسابداری مشخص
می باشد . و هدف اصلی از رعایت این اصل سهولت در تجزیه و تحلیل صورتهای
مالی و افزایش ضریب کنترل بودجه ای و تفکیک حسابهایی است که منابع آن به
منظور خاصی تامین می گردد و بایستی در راستای آن مصرف شود.
اصل گزارشگیری مالی
یکی
از نیازهای که وجود حسابداری دولتی را الزامی می نماید ، اصل گزارشگیری
مالی است . حسابداری دولتی می توانند کلیه اطلاعات مورد نیاز جهت برنامه
ریزی و تعیین خط مشی را برای مقامات ذیصلاح و مدیران و روسای دستگاههای
اجرایی ، تامین نماید و با مقایسه برنامه های از پیش تعیین شده با
فعالیتهای صورت گرفته ، میزان انحرافات را مشخص نموده ودر اعمال کنترل بر
چگونگی انجام فعالیتها بسیار با اهمیت است.
اطلاعات مالی در سطح خرد
برای مدیران و روسای دستگاههای اجرایی ودر سطح کلان برای قوه مقننه و قوه
مجریه تهیه می گردد و طبق اصل 54 قانون اساس سازمان دیوان محاسبات نظارت و
کنترل چگونگی انجام فعالیتهای موسسات دولتی و وزارتخانه ها را بر عهده دارد
و طبق اصل 55 قانون اساسی و مواد 95، 99، 100 قانون محاسبات عمومی ،
دستگاههای اجرایی و وزارتخانه ها موظفند در موعد مقررنسبت به تهیه و تنظیم
حسابهای خود اقدام نمایند، که این حسابها در دو نسخه تهیه می گردد، نسخه
اول به دیوان محاسبات و نسخه دوم را در جهت تهیه وتنظیم صورتحساب عملکرد
بودجه کل کشور به وزارت دارایی ارئه نمایند.