حسابدار

این وبلاگ اولین وبلاگ فارسی زبان با موضوعیت حسابداری می باشد که از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است .

حسابدار

این وبلاگ اولین وبلاگ فارسی زبان با موضوعیت حسابداری می باشد که از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است .

تفاوت حسابرس ، ذی حساب و ممیزی مالیاتی





سلام . امروز مطلب جالبی درباره تفاوت حسابرس ، ذی حساب و ممیزی مالیاتی در این وبلاگ خواهید خواند . این مطلب به تقاضای آقا حامد نوشته شده است . پس بخوانید و از آن استفاده کنید . مطمئن باشید که بدرد شما هم خواهد خورد .
برای اینکه تفاوت این سه ومضوع را با هم مقایسه کنیم بهتر است که ابتدا این سه مفهوم را تعریف کنیم . ابتدا حسابرس :
حسابرس یا حسابرس مستقل فرد یا موسسه صلاحیتداری است که مسئولیت نهایی حسابرسی صورتهای مالی را به عهده می گیرد و دفاتر ، اسناد و مدارک واحد مورد رسیدگی را حسابرسی و درباره مطلوبیت ارائه و قابلیت اعتماد صورتهای مالی آن واحد ، بر اساس ضوابط حرفه ای ، اظهار نظر می کند . در موارد ارائه خدمات مرتبط ، حسابرس ، الزاما فرد یا موسسه ای نیست که حسابرسی صورتهای مالی واحد اقتصادی را بر عهده دارد .
امروزه ، دامنه وظایف حسابرس ، گسترش یافته است و علاوه بر حسابرسی معاملات تکمیل شده و صورتهای مالی ، حسابرسی جامع و بررسی و ارزیابی پیش بینی های مالی و نظایر آن را نیز در بر می گیرد .
احراز صلاحیت حرفه ای حسابرس مستلزم تحصیلات دانشگاهی ، تجربه در حد مقرر وگذراندن امتحانات حرفه ای است که توسط مجامع حرفه ای به عمل می آید . در ایران پس از تشکیل جامعه حسابداران رسمی ایران فرد یا موسسه ای خواهد توانست از عنوان (( حسابدار رسمی - حسابرس مستقل )) استفاده کند که بر اساس آیین نامه (( تعیین صلاحیت حسابداران رسمی و چگونگی انتخاب آنان )) موضوع ماده واحده قانون (( استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذیصلاح بعنوان حسابدار رسمی - مصوب ۲۵/۱۰/۱۳۷۲ )) انتخاب شود و اساسنامه ، آیین نامه ها و سایر ضوابط جامعه حسابداران رسمی ایران را بپذیرد و به عضویت جامعه مزبور در آید و بطور تمام وقت ، به ارائه خدمات تخصصی و حرفه ای اشتغال ورزد .
این یک تعریف نسبتا کامل درباره حسابرس بود . حال تعریف ذی حساب :
ذی حساب فردی است که در استخدام وزارت امور اقتصادی و دارائی است و در یک واحد دولتی یا وابسته به دولت مستقر می باشد تا به کلیه هزینه ها و درآمد ها نظارت کامل داشته باشد . تمامی هزینه ها در موسسات دولتی و وابسته به دولت زیر نظر این شخص صورت می گیرد . در واقع ذی حساب باید اجازه انجام هزینه را به موسسه بدهد تا موسسه بتواند هزینه را انجام دهد . ذی حساب فرد مستقلی از موسسه است و از موسسه ای که در آن فعالیت دارد حقوق دریافت نمی کند .
حال تعریفی کوتاه درباره ممیزی مالیاتی :
ممیزی مالیاتی فردی است که در استخدام وزارت امور اقتصادی و دارائی می باشد و دفاتر موسسات را مورد بررسی قرار می دهد تا مطابق با درآمد ها وهزینه های موسسه مالیات وضع کند . ممیز مالیاتی لزوما وارد موسسه نمی شود بلکه موسسه وظیفه دارد تا دفاتر را تسلیم ممیزی نماید . فرد ممیز یک شخصیت کاملا مجزای از موسسه است و کلیه حقوق خود را از وزارت امور اقتصادی و دارائی دریافت می کند .
حال با تعریف سه مورد بالا بهتر می توان تفاوتهای این سه موضوع را بررسی کرد . به طور کلی این تفاوتها عبارتند از :
۱- ممیزی مالیاتی و ذی حساب یک فرد هستند ولی حسابرس می تواند یک فرد یا موسسه باشد .
۲- ذی حساب در موسسه بطور دائم مستقر می باشد . حسابرس برای مدت کوتاهی در موسسه مستقر می شود . ولی ممیز مالیاتی لزوما وارد موسسه نمی شود .
۳- ذی حساب و ممیزی مالیاتی هر دو در استخدام وزارت امور اقتصادی و دارائی هستند . اما حسابرس یک شخصیت کاملا مستقل می باشد .
۴- ذی حساب و ممیزی مالیاتی حقوق خود را از موسسه ای که در آن فعالیت می کنند دریافت نمی کنند . اما حسابرس حقوق انجام خدماتش را از موسسه مزبور دریافت می کند .
۵- ذی حساب در موسسات دولتی و وابسته به دولت مستقر شده و فعالیت دارد . ولی درباره حسابرس و ممیز مالیاتی لزوما این مسئله صادق نیست .
تفاوت های دیگری نیز بین حسابرس ، ممیزی مالیاتی و ذی حساب وجود دارد که بهتر است آنها را شما پیدا کنید . تفکر کنید و مطمئن باشید که با تفکر و اندیشه همواره یک گام جلوتر از هم قطاران خود هستید .
حسابداری که تفکر نکند تنها یک حسابدار است و همیشه یک حسابدار باقی می ماند . فکر کنید ، سوال کنید ، جواب سوال را مورد پردازش قرار دهید و آن را بر روی کاغذ بنویسید . بعد از مدتی به آن نگاه کنید و ببینید که چقدر به نظر امروزتان نزدیک است . تمام تلاش و هدفتان این باشد که با جلو بروید . حتی یک لحظه توقف نکنید . هر روز توقف شما باعث یک روز عقب ماندن از هم قطاران است که با سرعت در حرکت هستند و به خاطر شما توقف نمی کند .
نگاهتان به عقب نباشد بلکه گاه گاهی گوشه چشمی به راهی که آمده اید داشته باشید تا اگر لازم باشد راه آمده را اصلاح کنید و شاید اشتباهات گذشته را تکرار نکنید . امیدوارم که همواره موفق باشید و به خود ایمان داشته باشید و بدانید که انسانها با نیروی توکل و تفکر به هر آنچه که بخواهند میرسند .
موفق ، پیروز و پاینده باشید . تا مطلب بعد ... .
از نظرات شما کمال تشکر را دارم .    
نظرات 15 + ارسال نظر
ف سه‌شنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1383 ساعت 11:02 http://gastby.persianblog.com

سلام !

نادر چهارشنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1383 ساعت 15:37 http://shalakhteh.persianblog.com

سلام.ببخشید شما از دانشجویان دانشکده اموراقتصادی وزارت دارایی نیستید؟آخه من اونجا درس میخونم گفتم شاید شما هم یه ارتباطی با اونجا دارید

طاها شنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1383 ساعت 18:21

مطالبتون بسیار مفیده میخواستم اگه امکان داره تفاوت ذخیره واندوخته را توضیح بدین .ممنونتون میشم.

محمد رضا اردستانی رستمی سه‌شنبه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1383 ساعت 11:55

با سلام وب لاک حسابدار از نظر محتوایی خیلی عالی است اما در کار های گرافیکی از خیلی از سایت های علمی کم می آورد لزوم تغییر گرافیکی آن یک عمل حتمی است .

محمد رضا اردستانی رستمی سه‌شنبه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1383 ساعت 12:10

امیدوارم از مقاله ارسالی من در مورد کاربرد رایانه در حسابداری خوشتان آمده باشد.
-حسابداری از ورامین

فریاد ناکام سه‌شنبه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1383 ساعت 23:49 http://siamakir2.blogsky.com

سلام.
بعدا می خونم امیدوارم که جالب باشه!

محمد رضا اردستانی رستمی شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 11:54

جناب آقای طاها خوشحالم از این که از مطلب من خوشتان آمده در مورد ذخایر و اندوخته ها هم به روی چشم حتما سعی می نم مطالبی جالب و مفید تهیه کنم .
محمد رضا اردستانی رستمی - حسابداری از ورامین

محمد رضا اردستانیرستمی یکشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 11:19

آقا محمود سلام
اگر بتوانید چند لینک به حسابدار اضافه کنید بسیار عالی است
درموارد مختلف میتوانید برای هر یک از اعضای ثابت یک چنین کاری را بکنید
محمد رضا اردستانی رستمی - حسابداری از ورامین

احمدی یکشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 12:58

به نام خدا
شوک چینی
در جریان انقلاب صنعتی، لنکشایر (Lancashire) در شمال شرقی انگلستان، به عنوان کارگاه جهانی شناخته شد. در دهه‌ی 1830، این شهر حقیقتاً نسبت به دیگر نقاط جهان از ماشین‌آلات بیشتری برخوردار بود، اما امروزه کارگاه جهانی دیگری، در حال خلق شدن است و آن کارگاه، در طول سواحل شرقی چین، از دالیان در شمال شانگهای تا گنگ دونگ و سپس به طرف جنوب در ایالت فوجیان در تنگه تایوان کشیده شده است و البته شعبه‌هایی نیز، در داخل و حومه پکن دارد، جایی که تکامل سریع در ارتباطات و خطوط حمل‌ونقل، باعث جذب کمپانی‌هایی گردیده، که روزی در نوار ساحلی بودند. با وجود این، حجم تولیدات چین به اندازه اروپا نیست، اما جهت رسیدن به این منظور، تنها نیاز به یک دهه دیگر است.
به بیان دیگر، انتقال تاریخی پرجمعیت‌ترین کشور جهان، از یک تولیدکننده عروسک‌های اسباب‌بازی، به کشور دارای پیشرفته‌ترین تکنولوژی، نمی‌توانست از این گویاتر باشد، البته به نظر می‌رسد، سیکل اقتصاد کلان جهانی در طراحی و قالب‌ریزی مجدد پایه صنعتی چین، مؤثر بوده است. ده سال قبل محصولات فراوان چین، توسط کارگران ارزان‌قیمت و با هزینه نازل تولید می‌گردید که اغلب نامرغوب بودند، به علاوه، کالاهای باارزش هم، تولید نمی‌شد، اما امروزه، چین کالاهای بسیار مهم و باارزش تولید می‌کند، از جمله، چین تراشه و فتونیک‌های پیشرفته، روکش‌های سرامیک برای مبدل‌های کاتالیزوری و کریستال‌های مایع نرم برای صفحه نمایش با کیفیت بالا را می‌سازد. همچنین، آلکاتل، که همه چیز، اعم از سیستم‌های سوئیچینگ دیجیتالی تا وسایل ویدئو کنفرانس تولید می‌کند، مرکز فرماندهی آسیا ـ اقیانوسیه خود را با شانگ‌های منتقل کرده است.
یکی از علل موفقیت چین آن است که این کشورها، از کارمندان و مهندسان زبده و کارآزموده برخوردار است و شرکت‌ها و کمپانی‌های چینی برای رشد از آنان استفاده می‌کنند. یک علت وجود نیروی کار ماهر، آن است که در دانشگاه‌های آمریکا، تاکنون بیشترین تعداد دانشجویان خارجی فارغ‌التحصیل در رشته‌های مهندسی و علوم، از چین بوده است. وجود این نیروی کار، شرکت‌های خارجی را مشتاق سرمایه‌گذاری در چین کرده است، به گونه‌ای که میزان سرمایه‌گذاری مستقیم در چین 3/112 میلیارد دلار در 3 سال اخیر بوده و به پیش‌بینی اقتصاددانان، انتظار می‌رود که در دو سال آینده، 86 میلیارد دلار دیگر، در چین سرمایه‌گذاری شود. تراشه یک نمونه است که به سرمایه‌گذاری در چین پرداخته است. ریخته‌گری‌های جدید یا فاب، برای تولید نازک‌ترین ورقه سیلیکون، که البته نیاز به هزینه بالا دارد، به سرمایه‌گذاری خارجی محتاج است، چین هم، در طول سال‌های اخیر، گرایش‌ وافری به سرمایه‌گذاری عظیم در فاب داشته است.
آنچه سرمایه‌داران را به چین می‌کشاند، فقط معافیت مالیاتی نیست. به عنوان مثال، کمپانی‌های خصوصی بین‌المللی تولیدکننده نیمه هادی (SMIC) جهت تولید فاب در شانگ‌های شعبه زده‌اند و نزدیک به 80% از مشتریانش شرکت‌هایی هستند که مرکزشان در تایوان یا آمریکا است. نمونه دیگر، در 11 فوریه 2003، فوجیتسو، یکی از رهبران تولید تراشه گفت که چینی‌ها تیم مشترکی را تشکیل خواهد داد تا یک رم (RAM) با سرعت بالای 18 درصد میکرونی بسازند. فوجیتسو، تصمیم دارد، ابتدا این رم را در چین بفروشد، سپس آن را به مشتریانی در آمریکا و اروپا صادر کند.
شرکت‌های ژاپنی هم، با یک ین قوی، در اوایل دهه 90 میلادی به چین سرازیر شدند. نکته جالبی در این جا وجود دارد و آن این بود که در بحران آسیا، تایلند، مالزی و اندونزی همه امیدوار بودند، سرمایه‌گذاری‌های جدید به آنها کمک کند، ولی چیزی که مشاهده کردند، حجم بالایی از کارخانه‌های جدید سرمایه‌گذاری شده بود که به چین سرازیر شد. سال گذشته، چینی‌ها سرمایه‌گذاری مستقیم مالی بیشتری از کره جنوبی، تایلند، مالزی و سنگاپور و ویتنام و اندونزی جذب کردند. در میان همسایه‌های در حال توسعه جنوب چین، ژاپن به خاطر حضور چین در بازارهای خود، بیش از همه متضرر شده است. به بیان دیگر، آمریکا در اواخر قرن نوزدهم، یک شوک ضدتورمی در جهان ایجاد کرد، اکنون همین شوک را چین در ژاپن به وجود آورده است. ژاپن به خاطر موقعیت‌های جغرافیایی و وابستگی‌های زیادش در تولید، آسیب‌پذیرترین کشور نسبت به شوک چینی است.
کساد بودن و رقابت بالای تولیدکنندگان داخلی، عواملی هستند که باعث شکسته شدن شدید قیمت‌ها می‌شوند. برای تعداد زیادی از تولیدکنندگان این یعنی: انتقال خطوط تولید به کشور چین. در اصل این همان چیزی است که در اواخر دهه‌ی 80 میلادی در ژاپن رخ داد و باعث شد که سرمایه‌گذاری خارجی به آسیای جنوب شرقی منتقل شود. در مجموع می‌توان گفت: وضعیت ژاپن از تب چینی به اندازه‌ای وخیم است که به نظر می‌رسد نهایتاً ژاپن زمانی جایگزین آمریکا به عنوان کشور شماره یک سرمایه‌گذار در چین خواهد شد. توان بالقوه شرکت‌های چین خیلی زیاد است، بیشتر کارگران خط مونتاژ چین جوان هستند و اکثراً خانم‌های دیپلمه‌ای هستند که کمتر از 100 دلار در ماه حقوق می‌گیرند، در حالی که همتایان آنها در ژاپن حداقل ده برابر بیشتر درآمد دارند.
هم‌اکنون تولیدکنندگان بیشتری با پیروی از مشتریان، در حال راه‌اندازی واحدهای کاری در چین هستند. در جنوب پکن یک پارک صنعتی جدید وجود دارد که «زنیگ ایونگ» (XING IVANG) نامیده می‌شود که کارخانه مرکزی نوکیا، تلفن همراه را در آنجا می‌سازد. در اطراف آن، شبکه‌ای از تولیدکنندگان بزرگ این شرکت فنلاندی به صورت کارخانه‌های مختلف به وجود خواهد آمد. نوکیا اخیراً بیشتر از دو میلیارد دلار در چین سرمایه‌گذاری کرده است. پارک صنعتی زینگ ایونگ در هر جایی می‌تواند قرار داشته باشد، مانند اشتوتگارت یا سنگاپور، اما نکته جالب توجه این است که آیا در آینده نوکیا می‌تواند در خارج از فنلاند، یعنی در پکن جایگاه خود را حفظکند.
نویسنده:مرتضی شیرودی
منبع:باشگاه اندیشه 26/1383
احمدی

محمد رضا اردستانی رستمی دوشنبه 4 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 12:44

آقا طاها مطلبی اجمالی در مورد ذخائر تهیه کردم در نظر سنجی مقاله کاربرد رایانه در حسابداری موجود است می توانید مشاهده کنید . لازم به ذکر است اگر کمی دقیق تر سوالتان را مطرح می کردید بیشتر می توانستم به شما کمک کنم .
محمد رضا اردستانیرستمی - حسابداری از ورامین

حمید رضا اعتمادی چهارشنبه 18 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 22:22 http://accountinghistory.persianblog.ir/

http://accountinghistory.persianblog.ir/
با عرض سلام و ادب
خوشحال می شوم پس از بازدید،این وبلاگ را لینک کنید و بالعکس.
وبلاگ زیر یگ وبلاگ تخصصی و علمی در مورد حسابداری و حسابرسی و قوانین و دستور العمل های مربوطه می باشد. شما می توانید با تبادل لینک آمار بازدید کنندگان وب سایت و یا وبلاگ خود را در اینترنت بالا ببرید.
با تشکر
حمیدرضا اعتمادی
مدیر وبلاگ
http://accountinghistory.persianblog.ir/

email: h.etemadi64@yahoo.com

maede پنج‌شنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 21:48

slam khaste nabashid. man term 2 hesabdariam alanam daram tu y sherkati hesabdarii hooghoogh ba mane...
nemidoonam ghanoon hooghoogh chie?
oonaii k karegar roozmozdan hagh olad va ...bar asas rooze karkerdeshoone?????????

سعید جمعه 6 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 22:28 http://www.acc-samen-ney.blogfa.com

با سلام خدمت شما وبلاگ جالبی بود خواهش میکنم به وبلاگ منم سری برنید.
ممنون میشم که توی پیوندهای وبلاگتون وبلاگ منم با اسم انجمن حسابداری دانشگاه ثامن بزارید .

رضا جمعه 26 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 10:34

خوب بود مرسی

سخر یکشنبه 21 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 16:55

دوست خوبم، ممنون از مطالب مفیدی که در سایتتون میذارید، خیلی از سایتتون و تحلیلاتون استفاده میکنم
سایتی رو میخواهم به شما معرفی کنم که خودم خیلی استفاده میکنم که از 2 جهت برام خیلی مفید بوده
یکی دیکشنری آنلاین فارسی-انگلیسی مالی، مالیاتی و حسابداری داره و دیگری قوانین آنلاین مالی و مالیاتی، بیمه و بانکی و معاملات و اموال دولتی را با پیوندهای قانونی داره که روی هر ماده قانونی که کلیک کنید پیوندهاش رو نشونتون میده، لینکش رو براتون میذارم اگر خوشتون اومد پستش رو برای دوستانمان بگذارید تا استفاده کنند، راستی لینک جستجوی قوانینش هم جالبه براتون میذارم
http://www.iranmatikan.com/Dict.aspx
http://www.iranmatikan.com/Static_Laws/Maliati.aspx
http://www.iranmatikan.com/Static_Laws/Bimebanki.aspx
http://www.iranmatikan.com/Static_Laws/Moamelat.aspx
http://www.iranmatikan.com/Law_Search.aspx

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد