حسابدار

این وبلاگ اولین وبلاگ فارسی زبان با موضوعیت حسابداری می باشد که از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است .

حسابدار

این وبلاگ اولین وبلاگ فارسی زبان با موضوعیت حسابداری می باشد که از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است .

حسابداری متعارف و غیر متعارف




همان طور که می دانید حسابداری انواع مختلفی دارد . در این مطلب ما حسابداری را از جنبه دیگری بررسی می کنیم که شاید اکثریت شما با آن بر خورد نکرده باشید .
حسابداری را جدا از تقسیمات معمول که قبلا درباره آن صحبت کردیم می توان به دو دسته تقسیم نمود : 
1- حسابداری متعارف
2- حسابداری غیر متعارف

در این تعریف منظور اصلی نوع برخورد با یک رویداد مالی می باشد . حال این دو تقسیم بندی کلی را با هم بررسی می کنیم .
حسابداری متعارف
این نوع از حسابداری همان حسابداری می باشد که یک حسابدار بارها و بارها ممکن است با آن برخورد داشته باشد . منظور همان رویدادی است که شکل مشخص و عادی داشته و دارای پیچیدگی و شرایط خاصی نیست . بطور مثال یک حسابدار ممکن است در طول یک دوره مالی یک ساله بیشتر از شش بار هزینه آب و برق مصرفی را ثبت کند . البته منظور تعدد ثبت در طول یک دوره مالی نیست بلکه منظور از متعارف بودن همان سادگی ثبت می باشد . مثلا یک موسسه ممکن است که در طول دوره دوازده ساله فعالیت خود تنها سه یا چهار بار سرمایه خود را افزایش دهد ( منظور افزایش نقدی است ) .
 پس دیدید که تعدد در یک دوره مالی دلیل متعارف بودن یا نبودن یک رویداد نیست . همان طور که قبلا گفته شد این نفس یک رویداد است که آن را متعارف یا غیر متعارف می کند . منظور اصلی این است که در این نوع از حسابداری از روشهای معمول حسابداری رویدادهای مالی استفاده می شود .
حسابداری غیر متعارف
این شبه از حسابداری نوعی از حسابداری یا رویدادهای مالی است که یک حسابدار در طول دوره مالی یا در طول دوره فعالیت موسسه کمتر با آن برخورد دارد . البته همان طور که قبلا گفته شد تماس زیاد یا کم با یک رویداد دلیل متعارف یا غیر متعارف بودن یک رویداد نیست . زیرا در بعضی از موسسات اکثریت رویدادهای مالی غیر متعارف می باشد . آن چیزی که یک رویداد را غیر متعارف می کند نوع برخورد با رویدادمالی است .
فرض کنید یک موسسه کالایی را خریداری می کند . این کالا را به عنوان موجودی کالا در نظر می گیرد . پس این یک حالت کاملا عادی و طبیعی است .
حال موسسه ای را در نظر بگیرید که فعالیت آن در زمینه پرورش دام گوشتی است . در صورتی که این موسسه یک دام گوشتی را خریداری کند چگونه این رویداد را در حسابهای خود منعکس می کند ؟
حال اگر این موسسه یک دام ماده جهت تولید مثل خریداری کند این رویداد چه تأثیری بر حسابهای این موسسه خواهد داشت ؟  توجه کنید که این موسسه به تولید دام گوشتی اشتغال دارد نه تولید دام گوشتی و فروش گوشت . پس فروش این موسسه دام گوشتی است . پس چگونه یک دام ماده باید در حسابهای این موسسه نگهداری شود ؟
چیزی که پیچیدگی مسأله را بیشتر می کند استهلاک گرفتن از این نوع دارایی است . همان طور که می دانید ما روشهای مختلفی جهت استهلاک گیری از دارایی ها داریم . پس باید کدام آنها را انتخاب کنیم . حال شما را بیشتر گیج می کنیم . فکر می کنید که بهای تمام شده یک رأس دام در زمان فروش چه مبلغی است ؟
همانطور که مشاهده نمودید این رویدادها ، رویدادهای طبیعی در حسابداری بشمار نمیرود و گاهی نیاز به استفاده از روشهای مختلف و متنوعی  احساس می شود . حسابداری یک رشته گسترده است که با بهره گرفتن از فنون و علوم مختلف ، مشکلات را رفع و یا ناچیز می کند . یک حسابدار برای رفع مشکلات خود گاه راههای مختلفی پیش رو دارد که تنها کافیست دقت کند و آن راهها را جستجو نماید . نگاه دقیق و حسابدارانه اندیشیدن عامل اصلی موفقیت یک حسابدار است . پس :
دقیق نگاه کنید و حسابدارانه بیندیشید .
در مطلب بعد به تشریح یک نوع از حسابداری غیر متعارف خواهیم پرداخت . پس تا بعد ... .     
نظرات 7 + ارسال نظر
دانیال جمعه 2 آبان‌ماه سال 1382 ساعت 19:30 http://57.blogsky.com

سلام
خوش حساب باشی
و شاد باشید

بازار سرمایه ایران شنبه 3 آبان‌ماه سال 1382 ساعت 00:36 http://salzadzin.persianblog.com

سلام وبلاگ خوبی داری موفق باشی

پارس سهم گستر شنبه 3 آبان‌ماه سال 1382 ساعت 12:24 http://parssahmgostar.persianblog.com

سری به وبلاگ مابزنید وماراازنظریات ارزشمندتان مطلع سازید

بنی مهد سه‌شنبه 6 آبان‌ماه سال 1382 ساعت 14:25

به شما تبریک می گویم.

محمد طاهری چهارشنبه 7 آبان‌ماه سال 1382 ساعت 18:24 http://www.ipo.ir

از مطلب جدید متشکرم

سجاد عابدینی شنبه 1 آذر‌ماه سال 1382 ساعت 12:11

ازمطالب شما خیلی متشکرم

[ بدون نام ] چهارشنبه 3 دی‌ماه سال 1382 ساعت 12:50

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد