حسابدار

این وبلاگ اولین وبلاگ فارسی زبان با موضوعیت حسابداری می باشد که از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است .

حسابدار

این وبلاگ اولین وبلاگ فارسی زبان با موضوعیت حسابداری می باشد که از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است .

به یاد پدر پیر حسابداری ایران



هرگاه بحث حسابداری نوین و تحول آن مطرح می‌شود، عرفانی و سجادی‌نژاد، نخستین نامهایی است که به یاد می‌آید . اما هنگامی که استاد سجادی‌نژاد ، از برجسته‌ترین پیشگامان حسابداری نوین کشور روی در نقاب خاک کشید آسیب ملموس و جبران ‌ناپذیری بر پیکرة حرفه نوپای حسابداری وارد آمد . سراسیمگی و دلواپسی در همه مشهود بود ، زیرا دریافتند کسی که دورادور به همه دلگرمی می‌داد و همه ناخودآگاه به او اتکا داشتند از میان رفته است . طی یکی دو سال پس از رفتنش ، بزرگان حرفه سخنها درباره‌اش گفتند و هریک کوشیدند ادای دینی به او بکنند ، و این ادای دین با نوعی وفاداری به ارزشهایی که استاد در تمامی عمر با آنها زیست و به دیگران آموخت ،  همراه بود .
اگر می‌گوییم که سجادی‌نژاد را بزرگداشتی شایسته ‌تر باید ، به‌خاطر نوع زندگی اوست ؛ که در گذشتگان را اگر نیازی باشد ، تنها به دعای خیر و آمرزش‌خواهی است ؛ و در این نسل و نسلهای بعد کم نیستند افرادی که دعای  خیر بدرقه راه سجادی‌نژاد کنند .
زنده یاد استاد سید حسن سجادی‌نژاد در اسفندماه 1296 در خانواده‌ای متدین و عالم در شهر اصفهان دیده به جهان گشود .  پیش از آنکه در آذر ماه 1315 از طرف بانک ملی ایران برای تحصیل در رشته حسابداری عازم انگلستان شود ، علاوه بر تحصیلات متوسطه و دریافت دیپلم علمی ، در رشته ریاضیات عمومی ، فیزیک و شیمی نیز کسب علم کرد . شواهد نشان می‌دهد که این مطالعات بعد از آن نیز به شیوه‌ای غیرکلاسیک ادامه یافته است . در سال 1323 (1945 میلادی) به عضویت وابسته انجمن حسابداران خبره انگلستان و در سال 1338 (1960 میلادی) به عضویت پیوسته آن انجمن درآمد . در سال 1324 پس از پایان تحصیلات عالی در انگلستان ، به ایران بازگشت و از سال 1330 به اتفاق تنی چند از هم دوره‌های خود مامور خدمت در شرکت نفت شد و خدمتش در آنجا تا زمان بازنشستگی ادامه یافت .
اما با وجود این سوابق کار اجرایی ، شادروان سجادی ‌نژاد بیش از هر چیز معلم بود ، و معلمی شغلی است که بازنشستگی نمی‌شناسد . او تا پایان عمر آموخت و آموزش داد . از همسر ایشان نقل شده است که “استاد یا مطالعه می‌کردند، یا می‌اندیشیدند و یا می‌نوشتند” . از یکی از شاگردان قدیم ایشان نقل است که “حتی اگر در سر امتحان از ایشان سئوالی داشتی که احساس می‌کردند پاسخ به آن ، از نظر جنبه آموزشی ضرورت دارد ، علیرغم کمک احتمالی به پاسخگویی به سئوالات امتحان ، حتماً به آن پاسخ می‌دادند” .
حاصل عمر پربار ایشان ، انبوهی از آثار آموزشی و تخصصی است . و از این دستاورد ، آنچه منتشر شده بدین شرح است :
حسابداری مقدماتی (به همراهی آقای ابوالقاسم خردجو) سال 1338
اصول هزینه‌یابی و حسابداری صنعتی (جلد1) سال 1340
اصول دفترداری و حسابداری بازرگانی (جلد1) سال 1342
اصول دفترداری و حسابداری بازرگانی (جلد2) سال 1343
اصول دفترداری و حسابداری بازرگانی (جلد3) سال 1344
اصول دفترداری و حسابداری بازرگانی (جلد4) سال 1347
اصول دفترداری و حسابداری بازرگانی (جلد5) سال 1346
حسابداری صنعتی و کاربرد آن در مدیریت (جلد 1) سال 1356
حسابداری صنعتی و کاربرد آن در مدیریت (جلد 2) سال 1356
حسابداری صنعتی و کاربرد آن در مدیریت (جلد 3) سال 1357
حسابداری صنعتی و کاربرد آن در مدیریت (جلد 4) سال 1368
اصول هزینه‌یابی و روشهای حسابداری صنعتی (جلد1) سال 1367
اصول هزینه‌یابی و روشهای حسابداری صنعتی (جلد2) سال 1376
(با همکاری آقایان ملک آرایی و نظری)
فرهنگ اصطلاحات حسابداری سال 1376
(با همکاری دکتر فضل الله اکبری)
استاد ارجمند دکتر فضل‌الله اکبری در مورد ایشان می‌گوید :
“مقدر چنین بود که ، درسالهای پایان زندگی ، با پدید آورنده این اثر در سازمان حسابرسی ، مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری ، هم اتاق باشم و مصاحبت او لذت بخش بود . حسن سجادی‌نژاد را می‌گویم . علاوه بر دانش حرفه ، به شعر ، که آن را متناسب و  به اقتضای مورد می‌آورد ، علاقه بسیار داشت . صفای باطن و لهجه اصیل او به کلامش تاثیر و شیرینی خاص می‌بخشید . پرمایه ، سخت ‌کوش و پیگیر بود . به نوشتن عشق می‌ورزید و از این جهت کم نظیر بود . از بین همه آنان که در این رشته می‌شناسم ، عشق و پشتکاری بالاتر و فاخرتر از آنچه او به نوشتن داشت ندیده‌ام . با همه نوع کتاب الفت داشت و به گفته فیلسوف شهیر ژان پل سارتر زندگیش در میان کتابها شروع و در میان کتابها نیز به خاموشی گرایید ” .
براستی راز ماندگاری استاد در چیست ؟  آنچه از گفته‌ها و  نظرات شاگردان نقل شده ما را به آستانه این راز رهنمون می‌شود . ولی باید باز هم برای کشف آن بکوشیم .  به این منظور ، مرور دوباره‌ای در زندگانی و ویژگیهای ایشان ، راهگشای این مهم تواند بود ، مهمی که برای نسل امروز و فردا بسی آموزنده است . در این مرور دوباره به چنین مواردی برمی‌خوریم :
• به‌روز بودن  ؛ در زندگی همواره با جریانهای علمی و اجتماعی جدید همراه و هماهنگ می‌شد . از جمله در سال 1323 به عضویت وابسته و در سال 1338 به عضویت پیوسته انجمن حسابداران خبره انگلستان درآمد. همچنین کتابهای ایشان ، تاریخ 10 سال پس از فوت ایشان را نیز دارد . اینها جز از طریق به روز شدن میسر نیست .
• کار سیستماتیک ، منظم و مداوم ؛ تلاش او از بدو بازگشت به ایران بدون توقف ادامه داشت . از هنگامی که در گنجاندن ماده‌ای در قانون مالیاتهای سال 1328 ایفای نقش کرد [درهر موقعی که انجمن محاسبین و کارشناسان قسم خورده در کشور تشکیل شود ، وزارت دارایی مکلف است نتیجه رسیدگی محاسبین قسم خورده را در مورد حساب یا ترازنامه هر بازرگان یا شرکت بپذیرد ، و در این صورت برای تشخیص مالیات مودی ، دیگر حاجت رسیدگی به دفاتر و اوراق مودی نخواهد بود .] ، تا تشکیل انجمن حسابداران خبره ایران در سال 1353 و تکمیل و بازنگری کتابهای خود ، یعنی در تمام طول زندگی .
• صراحت و لطافت توام در کلام ؛ زندگی استاد ، آکنده از لطیفه‌های آموزنده بود . در جایی ، در پاسخ به یکی از دوستان ، که به ایشان گفته بود [به دلیل سردی هوا و دوری راه]: “فلان کار را می‌توانید در منزل هم انجام دهید” پاسخ داده بودند : “اگر قرار بر این است که پول مفت به من بدهند ، من از فردا نمی آیم .” و جایی دیگر ، پس از آنکه شخص چاپلوسی در حضورشان ، زبان به تحسین بازکرد ، بی‌ریا و بی پرده تقاضای “دوا” کرد و داستان جالینوس از مثنوی را بازگو کرد که :
“جالینوس از یارانش می‌خواهد که فلان دارو را آماده کنند .  یاران به وی خاطر نشان می‌سازند که “این دوا در علاج جنون به کار می رود و از کمال عقل تو بعید است که حاجت بدان کنی .” جالینوس پاسخ می‌دهد که امروز دیوانه‌ای با من در میان راه ، اظهار تملق و چاکری کرد ، اگر سنخیتی در میان ما نمی‌بود ، این توجه در نزد او حاصل نمی‌شد.”
• شوق و اشتیاق در آموختن و آموزاندن ؛ دوستی می‌گفت : “ هنوز دوستان واپسین خنده رضایت آمیزش از دیدن آخرین کار چاپ شده‌اش را فراموش نکرده‌اند ” .
• میهن پرستی ؛ از ایشان سئوال کرده بودند که چگونه سجادی‌نژاد شدی ؟ با صدایی محکم و لحنی مصمم پاسخ می‌دهد : “ از عشقی که به کار داشتم و احساس وظیفه و مسئولیت در مقابل میهنم ؛ عمرم و فراغتم را وقف کار کردم ” .
• سخت‌کوشی ؛ روز دهم شهریور 1367 چشم از جهان فروبست . کنار تختش در بیمارستان پاستور عینک و قلمی بود و کتابی که داشت آن را برای چاپ مجدد تصحیح می‌کرد  .
دوستان عزیز من این راز ماندگاریست . رازی که پی بردن به آن چندان سخت نیست ولی عمل به آن کاری بس دشوار است . سعی کنید اساتیدی چون سجادی نژاد را سرلوحه زندگی و کار خود قرار دهید . استادی که نه تنها در کار بلکه در زندگی شخصی خود نیز کاملاً موفق بوده است . دوستان من فراموش نکنید که حسابداری امروز ما هر چه دارد از سجادی نژاد و امثال سجادی نژاد دارد و این ما هستیم که باید تلاش کنیم تا به روز باشیم و بتوانیم این کشتی را ناخدایی کنیم . حسابدار بدون مطالعه یک حسابدار مرده است و حسابدار مرده در این کشتی جایی ندارد .
این را فراموش نکنید که :
سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز                  مرده آن است که نامش به نکویی نرود
مطالعه کنید و از مطالعات خود جهت آموزش به دیگران استفاده کنید و این را بیاد داشته باشید که آموزش ، تلاش را برای یادگیری ، بیشتر می کند .
در پایان با ختم صلوات و فاتحه ای به روح استاد سجادی نژاد ،  یاد استاد را گرامی می داریم . روحش شاد و یادش گرامی باد .
 
اقتباس از سایت مجله حسابرس
 
نظرات 1 + ارسال نظر
محمد طاهری چهارشنبه 19 شهریور‌ماه سال 1382 ساعت 19:26 http://www.news.ipo.ir


سیپنا: در حالی که نگرش و بدبینی عمومی نسبت به واردات کالا در کشور وجود دارد ، آمارها نشان می دهد که کشورهای صنعتی بزرگ ترین وارد کنندگان کالا هستند.........ادامه را در سایت خبری سازمان خصوصی سازی دنبال کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد