حسابدار

این وبلاگ اولین وبلاگ فارسی زبان با موضوعیت حسابداری می باشد که از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است .

حسابدار

این وبلاگ اولین وبلاگ فارسی زبان با موضوعیت حسابداری می باشد که از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است .

حسابداران مدیریت



حسابداری مدیریت یکی از شاخه های با اهمیت حسابداری است که نبود آن حسابداری را بی معنا می کند .
در فرهنگ حسابداری دکتر نوروش ، حسابداری مدیریت به شرح زیر معنا شده است :
فرآیند شناسایی ، اندازه گیری ، جمع آوری ، طبقه بندی ، ارائه ، تفسیر و گزارشگری اطلاعات مالی است که مدیریت از آن ، جهت برنامه ریزی ، ارزیابی و کنترل یک سازمان استفاده می نماید .
تعریف بالا کلیتی از مفهوم حسابداری مدیریت را بیان می کند . برای آنکه بیشتر در این باره اطلاعات کسب کنیم بهتر است که این تعریف کلی را باز کنیم . بخش اول تعریف در واقع همان تعریف ساده حسابداری است . اما آن چیزی که برای ما دارای اهمیت می باشد بخش دوم تعریف است . یعنی همان بخشی که می گوید " که مدیریت از آن ، جهت برنامه ریزی ، ارزیابی و کنترل یک سازمان استفاده می نماید ."
همان طور که میدانید حسابداری مالی جهت ارائه گزارش وضعیت مالی موسسه برای افراد خارج از موسسه می باشد . افرادی از قبیل : سهامداران ، بستانکاران ، دولت و سایر افرادی که ذینفع در موسسه می باشند . پس می توان گفت که حسابداری مدیریت درست در نقطه مقابل حسابداری مالی قرار دارد .
از در کنار هم قرار دادن این دو تعریف می توان بیشتر به معنای حسابداری مدیریت پی برد . حسابداری مدیریت مربوط به مدیران داخلی یک سازمان است . در واقع هدف اصلی و مهم حسابداری مدیریت ، تهیه اطلاعات مفید ، مرتبط و به هنگام است .
در این نوع از حسابداری ، به هنگام بودن اطلاعات اهمیت خاص و ویژه ای دارد . زیرا تصمیمات مدیریت موسسه کاملا تحت الشعاع این اطلاعات است . اگر این اطلاعات اشتباه و یا ناقص باشد ، موجب تصمیم گیری های اشتباه خواهد شد .حال اگر این اطلاعات به موقع در دسترس مدیریت قرار نگیرد در این صورت تصمیم گیری مدیریت بی اهمیت خواهد بود . زیرا در مسائل مالی وقت طلاست و هیچ گاه جبران نخواهد شد . در واقع یک تأخیر در ارائه اطلاعات ممکن است فرصتی را از موسسه بگیرد که دیگر هیچ زمان قابل جبران نباشد .
این روزها به علت فشردگی و حجم بالای فعالیت های یک موسسه ، نقش حسابداری مدیریت بسیار آشکار شده است و روز به روز بر اهمیت آن افزوده می شود . اما متأسفانه در این زمینه از حسابداری ، شخصی که صاحب نظر باشد وجود ندارد و این یک ضعف است که در حسابداری ما وجود دارد . و مشکل این جاست که این ضعف تنها بر حسابداری و مدیریت تأثیر نمی گذارد بلکه بر کل وضعیت اقتصادی و تولیدی کشور تأثیر گذار است .
این روزها تنها بلد بودن حسابداری و توانایی در زدن ثبت حسابداری برای یک حسابدار کفایت نمی کند . اگر شما حسابداری هستید که دوست دارید در رشته دلخواه خود صاحب نظر و عقیده باشید باید یکی از رشته های کم طرفدار حسابداری را انتخاب کنید و در زمینه آن تخصص پیدا کنید و به همین حد هم کفایت نکنید . بلکه این تازه مقدمه ای برای یک تلاش واقعی باشد .
 انشاالله در مطالب بعدی در این باره بیشتر صحبت خواهیم کرد . پس تا بعد ... 
نظرات 2 + ارسال نظر
کامی پنج‌شنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 21:00

سلام خسته نباشید و ممنون از وبلاگ خوبتون. میواستم بدونم که آیا نرم افزار تهیه صورتهای مالی سراغ ندارید که بشه دانلود کرد

سلام شنبه 27 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 11:55


برا من خوب بود مرسی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد